تاکید قرآن به داشتن برده توسط پیامبر اسلام

Print Friendly

در مورد برده‌داری در اسلام و نگرش قرآن به این مقوله میتوان کتابهای زیادی نوشت. در این لینک میتوانید یکی از این تحقیقات را بخوانید.
اما مساله‌ای که امروز میخواهیم بازگو کنیم, وجود برده و کنیز در خانه خود پیامبر اسلام به عنوان نماینده الله بر روی زمین میباشد که در جای جای قرآن به آن اشاره شده و طبق معمول اسلامگرایان و روحانیون مسلمان با ترفند‌های ویژه این آیات را تغییر داده و مردم را فریب میدهند.
بدون هیچ مقدمه خاصی به تعدادی از این آیات میپردازیم و آنهارا تحلیل میکنیم.

سوره احزاب آیه ۵۰: يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِنَّا أَحْلَلْنَا لَكَ أَزْوَاجَكَ اللَّاتِي آتَيْتَ أُجُورَهُنَّ وَمَا مَلَكَتْ يَمِينُكَ مِمَّا أَفَاء اللَّهُ عَلَيْكَ وَبَنَاتِ عَمِّكَ وَبَنَاتِ عَمَّاتِكَ وَبَنَاتِ خَالِكَ وَبَنَاتِ خَالَاتِكَ اللَّاتِي هَاجَرْنَ مَعَكَ وَامْرَأَةً مُّؤْمِنَةً إِن وَهَبَتْ نَفْسَهَا لِلنَّبِيِّ إِنْ أَرَادَ النَّبِيُّ أَن يَسْتَنكِحَهَا خَالِصَةً لَّكَ مِن دُونِ الْمُؤْمِنِينَ قَدْ عَلِمْنَا مَا فَرَضْنَا عَلَيْهِمْ فِي أَزْوَاجِهِمْ وَمَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ لِكَيْلَا يَكُونَ عَلَيْكَ حَرَجٌ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا.

ترجمه: ای پيامبر ، ما زنانی را که مهرشان را داده‌ای و آنان را که به عنوان غنايم جنگی که خدا به تو ارزانی داشته است مالک شده‌ای و دختر عموها و دختر عمه‌ها و دختر دايی‌ها و دختر خاله‌های تو را که با تو مهاجرت کرده اند بر تو حلال کرديم ، و نيز زن مؤمنی را که خود را به پيامبر بخشيده باشد، هر گاه پيامبر بخواهد او را به زنی گيرد اين حکم ويژه توست نه ديگرمؤمنان ما می دانيم در باره زنانشان و کنيزانشان چه حکمی کرده ايم، تابرای تو مشکلی پيش نيايد و خدا آمرزنده و مهربان است.

این آیه از آیاتی است که محمد برای اشباع تمایلات ویژه جنسی خود سروده است، یا الله خداوند جهانیان کار خود را رها کرده است و برای محترم شمردن و تکریم آلت جنسی پیامبر بر او نازل کرده است تا پیامبر در یافتن شرکای جنسی متعدد و رنگارنگ و جور واجور خود بواسطه این دلالی محبت سخاوتمندانه الله، دوست خیالی محمد و مسلمانان، زیاد متحمل تلاش و تکاپو نشود و بتواند به هر زنی که در اطراف او یافت میشود بدون هیچ مشکل شرعی دست درازی کند.

مسئله مهمی که در این آیه آمده است  و ما را از فاجعه‌ای بزرگ که در اخلاقیات آیین ضد انسان اسلام وجود دارد آگاه میکند این است که اسرای جنگی در اسلام «برده» به شمار میروند و از آنجا که مسلمانان میتوانند با برده های خود همبستر شوند، میتوانند از لحاظ شرعی با اسرا نیز همبستر شوند. و محمد بر اساس این آیه میتوانسته است به تمامی زنانی که در جنگ همچون سایر کالا ها نسیب او میشدند، تجاوز کند، در نتیجه هر مسلمان واقعی باید حق تجاوز به اسرای جنگی را از حقوق الهی خود بداند.

البته اسلام نام این کار را تجاوز نمیگذارد و حق هر مسلمانی است که با اسرای جنگی که به او به غنیمت رسیده‌اند همبستر شود. اما بر ما آشکار است، از آنجا که تماس جنسی ناخواسته تجاوز به حساب می‌آید اینکار تجاوزی آشکار است. پیامبر در موارد متعدد از این حق قانونی خود استفاده کرده است، صفیه یکی از زنان محمد است که در ماجرای خندق پدر او کشته میشود و شوهر او بعد از شکنجه کشته میشود و پیامبر همان شب او را از میان اسرا جدا میکند و به خیمه خود میکشاند و به او تجاوز میکند.

این ماجرا که شخصیت واقعی و مدفون شده در تاریخ پیامبر اسلام را نشان میدهد را به زودی در همین وب سایت خدمت شما عزیزان ارائه خواهم کرد. لازم به ذکر است که صفیه در هنگامی که محمد به او تجاوز کرد ۱۶ سال سن و محمد نزدیک ۶۰ سال سن داشته است. ماجرای این دختر نگونبخت بسیار غم انگیز و نفرت آور است که میتوانید در این لینک بخوانید.

سوره احزاب آیه ۵۲: لَا يَحِلُّ لَكَ النِّسَاء مِن بَعْدُ وَلَا أَن تَبَدَّلَ بِهِنَّ مِنْ أَزْوَاجٍ وَلَوْ أَعْجَبَكَ حُسْنُهُنَّ إِلَّا مَا مَلَكَتْ يَمِينُكَ وَكَانَ اللَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ رَّقِيبًا.

ترجمه: بعد از اين زنان، هيچ زنی بر تو حلال نيست و نيز زنی به جای ايشان اختيار کردن هر چند تو را از زيبايی او خوش آيد، مگر آنچه به غنيمت به دست تو افتد و خدا مراقب هر چيزی است.

بر اساس روایات, دو آیه قبلی (احزاب ۵۰ و ۵۱) به دلیل اعتراضی که از سوی اطرافیان محمد به این زیاده خواهی‌های او شده بود توسط این آیه منسوخ شدند. اما محمد همچنان نتوانسته است دل از زنانی که در جنگها به آنها دست می‌یافته است بکند. بنابر این میگوید که همچنان میتواند همچون سایر مسلمانان به زنان اسیر شده و به غنیمت گرفته شده در جنگ تجاوز کند. در کلکسیون زنان محمد به زنانی بر میخوریم که محمد شخصاً آنها را از میان اسرای جنگی گلچین کرده است که جویریه و ریحانه از معروف ترین این زنان هستند. در مقالات بعدی حتما به سرگذشت غم انگیز این زنان اشاره مفصلی خواهیم کرد.

گذشته از این آیات روشن قرآن, در احادیث نیز میتوان دریافت که علاوه بر محمد تقریباً تمام امامان شیعه و همچنین مسلمانان نخستین برده دار بوده اند.

5 thoughts on “تاکید قرآن به داشتن برده توسط پیامبر اسلام

  1. تنها گناه بردگان شوربخت و بیچاره آن دوره این بود که در منطقه ای زندگی می کردند که مسلمانان می توانستند به راحتی به آنها حمله کنند و بعد هم با مجوز خدا و نماینده اش یعنی محمد هر بلایی را به شکل کاملا شرعی و قانونی بر مال و حرمت و حیثیت آنها بیاورند و آزادی و حقوق اولیه یک انسان و زندگی عادی را هم که حداقل تا قبل از حمله مسلمانان داشتند از انها صلب کنند.
    خنده دار تر از همه خدایی است که این بردگان را برای برده شدن در حرمسراهای محمد و یارانش آفریده و گزینه بهتری برای هدف از آفرینش این بردگان بیچاره در نظر نگرفته است.

  2. سوره احزاب آیه ۵۰ تا ۵۲

    يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِنَّا أَحْلَلْنَا لَكَ أَزْوَاجَكَ اللَّاتِي آتَيْتَ أُجُورَهُنَّ وَمَا مَلَكَتْ يَمِينُكَ مِمَّا أَفَاء اللَّهُ عَلَيْكَ وَبَنَاتِ عَمِّكَ وَبَنَاتِ عَمَّاتِكَ وَبَنَاتِ خَالِكَ وَبَنَاتِ خَالَاتِكَ اللَّاتِي هَاجَرْنَ مَعَكَ وَامْرَأَةً مُّؤْمِنَةً إِن وَهَبَتْ نَفْسَهَا لِلنَّبِيِّ إِنْ أَرَادَ النَّبِيُّ أَن يَسْتَنكِحَهَا خَالِصَةً لَّكَ مِن دُونِ الْمُؤْمِنِينَ قَدْ عَلِمْنَا مَا فَرَضْنَا عَلَيْهِمْ فِي أَزْوَاجِهِمْ وَمَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ لِكَيْلَا يَكُونَ عَلَيْكَ حَرَجٌ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا.

    تُرْجي‏ مَنْ تَشاءُ مِنْهُنَّ وَ تُؤْوي إِلَيْکَ مَنْ تَشاءُ وَ مَنِ ابْتَغَيْتَ مِمَّنْ عَزَلْتَ فَلا جُناحَ عَلَيْکَ ذلِکَ أَدْني‏ أَنْ تَقَرَّ أَعْيُنُهُنَّ وَ لا يَحْزَنَّ وَ يَرْضَيْنَ بِما آتَيْتَهُنَّ کُلُّهُنَّ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ ما في‏ قُلُوبِکُمْ وَ کانَ اللَّهُ عَليماً حَليماً

    لَا يَحِلُّ لَكَ النِّسَاء مِن بَعْدُ وَلَا أَن تَبَدَّلَ بِهِنَّ مِنْ أَزْوَاجٍ وَلَوْ أَعْجَبَكَ حُسْنُهُنَّ إِلَّا مَا مَلَكَتْ يَمِينُكَ وَكَانَ اللَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ رَّقِيبًا.

    سه آیه فوق که پشت سر هم در سوره احزاب می باشد، شاهد استناد اشکال کننده است و او گمان کرده است که از این آیات، می توان نتیجه گرفت که پیامبر (ص) یک برده دار بوده است.

    اولین مطلبی که می خواهیم پیرامون این مطلب متذکر شویم، این است که دو آیه دوم و سوم، هیچ گونه دلالتی بر ادعای برده داری پیامبر (ص) ندارند، و تنها آیه نخست می باشد که محل تأمل است، از این رو، ابتدا به بررسی ادعای صورت گرفته پیرامون اولین آیه، یعنی آیه ۵۰ سوره احزاب می پردازیم.

    در ابتدا باید گفت که خطاب این آیه عام است و تمامی امت اسلام را در بر می گیرد، خداوند در کتاب خود، برای بهتر پذیرفتن امت، به پیامبر خطاب می فرمود و این را در آیات قرآن به وضوح می توان دید، از این رو برای اثبات مدعای خود، شواهدی را که برای همین آیه است، ذکر می کنیم:

    ۱. واژه «أیها» که میان ندا و منادی می آید، برای آن است که خطاب را از خصوصیت بیندازد و دیگران را هم شامل شود، فخر رازی نیز در تفسیر کبیر خود چنین بیان داشته که اگر در قرآن، یا أیها الرسول بیاید، خطاب متوجه امت پیامبر است، و اگر یا رسول الله بیاد، خطاب متوجه شخص پیامبر است.

    ۲. در خود آیه نیز شواهد متعددی برای این مطلب وجود دارد، در آنجایی که گفته می شود، اولاً تمامی خانواده پیامبر را از جمله دختر دایی ها، دختر عموها، دختر خاله ها و دختر عمه ها را نام می برد در حالی که تمام آنها مورد منظور خدا نبوده است و این عمومیت می رساند که خداوند در مقام گفتن قاعده ای است برای امت مسلمان.

    ۳. در همین آیه هنگامی که حکم عمومی است، پیامبر را با أیها خطاب می کند، اما هنگامی که حکم مختص پیامبر خدا باشد، حکم را برای پیامبرش تخصیص می زند و به او استناد می کند. مثلا زنی که مهرش را به پیامبر ببخشد، می تواند با پیامبر ازدواج کند و این از احکام خاص برای پیامبر است، به همین خاطر در آیه «إن وهبت نفسها للنبی إن أراد النبی أن یستنکحها» آمده، یعنی «اگر آن زنان خودشان را به {پیامبر} ببخشند، اگر {پیامبر} خواست که با آنان ازدواج نماید.» دقت شود که این حکمی که مختص پیامبر است، دوبار اختصاصش را خداوند بیان کرده، ولی پیش از این جمله را چون متعلق خطاب، همه امت بودند، خداوند عام فرموده است.

    ۴. عبارت «خالصه لک من دون المومنین» که ترجمه اش می شود: «(این قانون عقد بدون مهریه) مخصوص توست نه دیگر مومنان» و این خود شاهدی کامل و کافی است که احکام پیش از این برای سایر مومنان نیز بوده و پیامبر، موضوعیتی ندارد و خداوند در بیان مقام قانون و شریعت سخن گفته است.

    دقت داشته باشید که در آیه ۵۲ نیز با لو عبارت را آغاز می کند، یعنی اگر زیبایی آنان تو را به شگفت آورد الی آخر، که بدین معناست که بر فرض محال تو را به شگفت آورد و الی آخر. یعنی تمام حکمی که در این آیه بیان شده است اگر فرض محال از پیامبر سر بزند، چنین حکمی خواهد داشت.

    در ثانی عبارت «ما ملکت یمینک» شامل این سه نفر است: ماریه، جویریه و صفیه.

    و در آخر باید متذکر شد که برده داری، عملی بسیار شایع در میان عرب بوده، و اگر احکام خاصی برای آن در نظر گرفته نمی شد و از ابتدا ممنوع اعلام می گردد، جامعه دچار هرج و مرج و شورش و انتقام بردگان از اربابان خود، و امتناع اربابان از پذیرش چنین حکم اسلامی را لازم می آمد، از این رو خداوند احکامی را وضع کرد تا کم کم برده داری ریشه بخشکاند که اکنون ثمره آن دیده می شود.

    1. نه دوست عزیز، مشکل هرج و مرج و شورش و… اینها نبود.
      موضوع اینجاست که برده داری در جامعه بدوی عرب، انقدر عادی و روزمره بود که حتی به مخیله محمد هم نمیرسید که بخواهد آن را لغو کند. تا جایی که در قرآن چند بار به عنوان مثالی ساده و بدیهی میگفته: آیا یک برده با انسانی آزاد برابرند؟
      برده داری در تمام دوران پیامبر، امامان، و خلفا انجام میشد تا اینکه در سال ۱۹۶۲ حدود صد سال بعد از آمریکا، برده داری در عربستان ممنوع شد. هرچند هنوز هم خرید و فروش انسان توسط داعش، بوکو حرام و سایر گروه های اسلامی افراطی دیده میشود.
      البته من به محمد در این مورد ایرادی وارد نمی دونم چون محمد انسانی معمولی بوده و نمیتوان از او توقع درک چنین موضوعی رو در اون زمان داشت.

    2. بانو زینب
      پاسخ ادعای شما در این لینک میباشد.

      اما در قسمتی از متنتان نوشته اید (( عبارت «خالصه لک من دون المومنین» که ترجمه اش می شود: «(این قانون عقد بدون مهریه) مخصوص توست نه دیگر مومنان» و این خود شاهدی کامل و کافی است که احکام پیش از این برای سایر مومنان نیز بوده و پیامبر، موضوعیتی ندارد و خداوند در بیان مقام قانون و شریعت سخن گفته است))
      در اینجا طبق معمول با فریب مخاطب به مغلطه مصادره به مطلوب روی آورده اید که در اینجا توضیح خواهم داد.
      در جایی که از عبارت ‘«خالصه لک من دون المومنین» استفاده شده ادامه جمله ای است که به هبه کردن زنها اشاره شده, ببینید * وَامْرَأَةً مُّؤْمِنَةً إِن وَهَبَتْ نَفْسَهَا لِلنَّبِيِّ إِنْ أَرَادَ النَّبِيُّ أَن يَسْتَنكِحَهَا خَالِصَةً لَّكَ مِن دُونِ الْمُؤْمِنِينَ * گفته اگر زن مومنی خودش را در اختیار نبی قرار داد, اگر نبی خواست ایشان را به عقد خود درآورد, و این مخصوص تو است و نه همه مومنین … پس این هبه کردن را مخصوص نبی دانسته و نه کل آیه و ملک یمین که فرمودید.
      البته شما باز هم ترجمه را به میل خودتان تحریف کرده اید, و نوشته اید *قانون عقد بدون مهر* کدام کلمه معنای قانون و کدام کلمه معنای بدون مهر میدهد در این جمله ؟؟؟؟
      در ضمن همین قسمت آیه کافی است که بی ریش این دین و این پیامبر خندید که اصلا یعنی چه که اگر زنی خودش را در اختیار نبی قرار داد ؟؟؟ آیا زنی که بدون عقد و نکاح خودش را در اختیار کسی که صرفا ادعا کرده نبی است, قرار دهد عین فاحشگی نیست ؟؟؟

      سپس نوشته اید که ( در ثانی عبارت «ما ملکت یمینک» شامل این سه نفر است: ماریه، جویریه و صفیه)
      بازهم فریب و باز هم تحریف…. این عبارت در چند جای قرآن منجمله آیه ۲۴ سوره نسا نیز آمده و به معنای کنیز به غنیمت گرفته شده میدهد و ارتباطی با آن نام هایی که بردید ندارد که البته این زنهای بیگناه و نگونبخت نیز قربانی شهوت پیامبر الله شده بودند.
      در پایان نیز نوشته اید ( برده داری، عملی بسیار شایع در میان عرب بوده، و اگر احکام خاصی برای آن در نظر گرفته نمی شد و از ابتدا ممنوع اعلام می گردد، جامعه دچار هرج و مرج و شورش و انتقام بردگان از اربابان خود، و امتناع اربابان از پذیرش چنین حکم اسلامی را لازم می آمد، از این رو خداوند احکامی را وضع کرد تا کم کم برده داری ریشه بخشکاند که اکنون ثمره آن دیده می شود)
      عجب خدایی که با برده داران رودر بایستی دارد و نمیتواند حکمی را صادر کند. هرچند که آنقدر این ادعا سخیف و کودکانه است ولی باید از شما پرسید که لطف بفرمایید و به ما یاد بدهید که در کدام آیه یا کدام حکم یا کدام حدیث یا کدام حکم فقهی برده داری حرام اعلام شد و متن حکم را نیز برای ما بنویسید ……

  3. درود نازنین
    پیرامون برده داری
    چرا یهو لغو نشد
    ایا حدیث یا ایه ای برده داری را لغو کرد؟
    احادیث تایید کننده برده داری از معتبر ترین کتب با عکس از صفحه کتاب
    این کتاب رو بخونین به این ادعا شما هم پاسخ داده شده
    http://www.eslam.nu/wp-content/uploads/2016/06/برده-داری-در-اسلام.pdf

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *