رد ادعاى اعجاز اثر انگشت در قرآن

Print Friendly, PDF & Email
ﺑﺮﺭﺳﯽ ﺍﺩﻋﺎﯼ ﺍﻋﺠﺎﺯ ﻗﺮﺁﻥ ﺩﺭ ﻣﻨﺤﺼﺮ ﺑﻪ ﻓﺮﺩ ﺑﻮﺩﻥ ﺍﺛﺮ ﺍﻧﮕﺸﺖ ﺑﻪ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺷﺮﺡ ﺁﯾﻪﯼ ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ.
 ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﻣﻮاردى ﮐﻪ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺩﻟﯿﻞ ﺑﺮ ﻋﻠﻤﯽ ﺑﻮﺩﻥ ﻭ ﺍﻋﺠﺎﺯ ﻗﺮﺁﻥ ﻣﯽﺩﺍﻧﻨﺪ، ﺍﯾﻦ ﺁﯾﻪ ﺍﺯ ﻗﺮﺁﻥ ﺍﺳﺖ:
آيه ٤ سوره قيامة: ﺑَﻠَﻰ ﻗَﺎﺩِﺭِﻳﻦَ ﻋَﻠَﻰ ﺃَﻥ ﻧُّﺴَﻮِّﻱَ ﺑَﻨَﺎﻧَﻪُ

ترجمه:  ﺑﻠﻪ ! ﻣﺎ ﺗﻮﺍﻧﺎ ﺑﺮ ﻣﺮﺗﺐ ﮐﺮﺩﻥ ( ﺳﺎﺧﺘﻦ ) ﺍﻧﮕﺸﺘﺎﻥ ﺍﻭ ﻧﯿﺰ ﻫﺴﺘﯿﻢ.

ﻣﻔﺴﺮﯾﻦ ﺍﻣﺮﻭﺯﯼ “ﺑﻨﺎﻥ” ﺭﺍ ﺩﺭ ﺍﯾﻨﺠﺎ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﯽ “ﺍﺛﺮ ﺍﻧﮕﺸﺖ” ﻣﻌﺮﻓﯽ ﮐﺮﺩﻩﺍﻧﺪ ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﻨﺤﺼﺮ ﺑﻪ ﻓﺮﺩ ﺑﻮﺩﻥ ﺁﻥ ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻥ ﻫﺮ ﻓﺮﺩﯼ ﻣﯽﺩﺍﻧﻨﺪ، ببينيم مترجمين مشهور اين آيه را چگونه ترجمه كرده‌اند:

١) استاد فولادوند: ﺁﺭﻯ ﻗﺎﺩﺭﻳﻢ ﻛﻪ ﺣﺘﻰ ﺧﻄﻮﻁ ﺳﺮ‌ ﺍﻧﮕﺸﺘﺎﻥ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻣﻮﺯﻭﻥ ﻭ ﻣﺮﺗﺐ ﻛﻨﻴﻢ.
٢) ناصر مكارم شيرازى: ﺁﺭی ﻗﺎﺩﺭﻳﻢ ﻛﻪ(حتى ﺧﻄﻮﻁ ﺳﺮ) ﺍﻧﮕﺸﺘﺎﻥ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻣﻮﺯﻭﻥ ﻭ ﻣﺮﺗﺐ ﻛﻨﻴﻢ .
ﺍﯾﻦ ﺁﯾﻪ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺭﻭﺯ ﻗﯿﺎﻣﺖ ﻭ ﺗﺄﮐﯿﺪﯼ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﻟﻠﻪ ﺑﺮ ﺗﻮﺍﻧﺎﺋﯿﺶ ﺩﺭ ﺯﻧﺪﻩ ﮐﺮﺩﻥ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻭ ﺑﺮﮔﺮﺩﺍﻧﺪﻥ ﺗﻤﺎﻣﯽ ﺍﻋﻀﺎﯾﺶ ﺭﺍ ﺩﺍﺭﺩ. براى واكاوى بيشتر اين موضوع سرى به آيه پيشين اين آيه می‌زنيم:
آيه ٣ سوره قيامة: ﺃَﻳَﺤْﺴَﺐُ ﺍﻟْﺈِﻧﺴَﺎﻥُ ﺃَﻟَّﻦ ﻧَﺠْﻤَﻊَ ﻋِﻈَﺎﻣَﻪُ
ترجمه:  ﺁﻳﺎ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﮔﻤﺎﻥ ﺩﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﺍﺳﺘﺨﻮﺍﻧﻬﺎﯾﺶ ﺭﺍ ﮔﺮﺩﺁﻭﺭﯼ ﻧﻤﯽكنيم؟
ﺩﺭ ﺯﺑﺎﻥ ﻋﺮﺑﯽ كلمه‌اى كه معنى اثر انگشت را بدهد،  “ﺑﺼﻤﻪ” است. البته ﺷﺎﯾﺪ ﮔﻔﺘﻪ ﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﻭﺍﮊﻩ ﺑﻪ ﺗﺎﺯﮔﯽ ﻭﺍﺭﺩ ﺯﺑﺎﻥ ﻋﺮﺑﯽ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﺍﮔﺮ ﭼﻨﯿﻦ ﺑﺎﺷﺪ ﭘﺲ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﭙﺬﯾﺮﯾﻢ ﮐﻪ ﺑﻨﺎﻥ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﯽ ﺍﺛﺮ ﺍﻧﮕﺸﺖ ﻧﻤﯽﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﺎﺷﺪ.
ﺍﻣﺎ ﻣﻌﻨﯽ ﺑﻨﺎﻥ در زبان عربى: ﻗﻄﻊ ﺑﻪ ﯾﻘﯿﻦ ﻗﺎﻣﻮﺱ ﻣﺤﯿﻂ ﮐﻪ ﻧﻮﺷﺘﻪﯼ ﻓﯿﺮﻭﺯﺁﺑﺎﺩﯼ ﺍﺳﺖ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﻣﻮﺛﻖﺗﺮﯾﻦ ﮐﺘﺎﺏ ﻣﺮﺟﻊ ﻋﺮﺑﯽ ﺩﺭ ﺯﻣﯿﻨﻪﯼ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻭﺍﮊﻩﺍﺳﺖ (ﺷﺮﺡ ﺑﻪ ﻧﻘﻞ ﺍﺯ ﻭﯾﮑﯽﭘﺪﯾﺎﯼ ﻋﺮﺑﯽ)
ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻗﺎﻣﻮﺱ ﺑﻪ ﺭﻭﺷﻨﯽ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﻌﻨﯽ ﺑﻨﺎﻥ “ﺍﻧﮕﺸﺖ” ﻭ ﯾﺎ “ﺍﻃﺮﺍﻑ ﺍﻧﮕﺸﺖ” ﺍﺳﺖ: ﺍﻟﺒَﻨﺎﻥُ : ﺍﻻﺻﺎﺑِﻊُ، ﺍﻭ ﺍﻃﺮﺍﻓُﻬﺎ.
 ﺳﯿﺒﻮﯾﻪ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ، ﺑﺰﺭﮔﺘﺮﯾﻦ ﻋﺎﻟﻢ ﺻﺮﻑ ﻭ ﻧﺤﻮ ﻋﺮﺑﯽ، ﮐﺴﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺻﺮﻑ ﻭ ﻧﺤﻮ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﻋﺮﺍﺏ ﺁﻣﻮﺧﺖ ﻭ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺷﯿﺦ ﺍﻟﻨﺤﺎ ﻣﯽﺧﻮﺍﻧﻨﺪ، و قبل از ايشان چيزى به نام صرف و نحو يا همان گرامر زبان عربى به شكل امروزى وجود نداشت، ايشان ﻧﯿﺰ ﻣﻌﺘﻘﺪ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻨﺎﻥ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﯽ ﺍﻧﮕﺸﺖ ﺍﺳﺖ: ﺧَﻤْﺲُ ﺑَﻨﺎﻥٍ ﻗﺎﻧِﺊِ ﺍﻷَﻇْﻔﺎﺭِ ﺃَﺭﺍﺩ ﺧَﻤْﺴﺎً ﻣِﻦَ ﺍﻟﺒَﻨﺎﻥِ
ﺍﻣﺎ ﻓﻬﻢ ﺧﻮﺩ ﻗﺮﺁﻥ: ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﺭﻭﺵ ﺗﻔﺴﯿﺮ ﻭ ﺷﺮﺡ ﻗﺮﺁﻥ، ﺧﻮﺩ ﻗﺮﺁﻥ ﺍﺳﺖ، ﺍﻟﻘﺮﺁﻥُ ﯾﻔﺴﺮ ﺍﻟﻘﺮﺁﻥ(در سوره ابراهيم به وضوح اين آيه آمده كه آيات قرآن يكديگر را تفسير می‌كنند)
ﻗﺮﺁﻥ ﯾﮏ ﺟﺎﯼ ﺩﯾﮕﺮ ﻧﯿﺰ ﺍﯾﻦ ﻭﺍﮊﻩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﮐﺎﺭ ﺑﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ، توجه بفرماييد: ﺇِﺫْ ﻳُﻮﺣِﻲ ﺭَﺑُّﻚَ ﺇِﻟَﻰ ﺍﻟْﻤَﻶﺋِﻜَﺔِ ﺃَﻧِّﻲ ﻣَﻌَﻜُﻢْ ﻓَﺜَﺒِّﺘُﻮﺍْ ﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﺁﻣَﻨُﻮﺍْ ﺳَﺄُﻟْﻘِﻲ ﻓِﻲ ﻗُﻠُﻮﺏِ ﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﻛَﻔَﺮُﻭﺍْ ﺍﻟﺮَّﻋْﺐَ ﻓَﺎﺿْﺮِﺑُﻮﺍْ ﻓَﻮْﻕَ ﺍﻷَﻋْﻨَﺎﻕِ ﻭَﺍﺿْﺮِﺑُﻮﺍْ ﻣِﻨْﻬُﻢْ ﻛُﻞَّ ﺑَﻨَﺎﻥٍ ( ﺍﻧﻔﺎﻝ/۱۲ )
ترجمه: ﻫﻨﮕﺎﻣﯿﮑﻪ ﻛﻪ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺑﻪ ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﻭﺣﻰ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩ ﻛﻪ ﻣﻦ ﺑﺎ ﺷﻤﺎ ﻫﺴﺘﻢ، ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﺤﮑﻢ ﺑﺪﺍﺭﯾﺪ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺯﻭﺩﻯ ﺩﺭ ﺩﻝ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﻫﺮﺍﺱ مى‌اﻓﻜﻨﻢ، ﭘﺲ ﮔﺮﺩﻥﻫﺎ ﻭ ﺍﻧﮕﺸﺘﺎﻥﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﻗﻄﻊ ﻛﻨﻴﺪ.( ﺷﺮﺡ ﻭ ﺗﻔﺴﯿﺮ ﺍﯾﻦ ﺁﯾﻪ)
ﺻﺎﺣﺐ ﮐﺘﺎﺏ “ﻣﻌﺠﻢ ﺍﻟﻌﯿﻦ” ﺩﺭ ﺷﺮﺡ ﺍﯾﻦ ﺁﯾﻪ ﻣﯽﮔﻮﯾﺪ : ﻭﺍﻟﺒَﻨَﺎﻥ ﻓﻲ ﻗﻮﻟﻪ ﺗﻌﺎﻟﻰ : ﻭَﺍﺿْﺮِﺑُﻮﺍ ﻣِﻨْﻬُﻢْ ﻛُﻞَّ ﺑَﻨَﺎﻥٍ (ﺍﻧﻔﺎﻝ/ ۱۲)
ﻳﻌﻨﻲ ﺍﻟﺸّﻮَﻯ، ﻭﻫﻲ ﺍﻷﻳﺪﻱ ﻭﺍﻷﺭْﺟُﻞ .
ترجمه: كلمه بنان در آيه ١٢ انفال يعنى كباب كردن و منظور دستان و پاهاست.
ﻗﺎﻝ: ﻭ ﻗﺪ ﻳﺠﯽﺀ ﻓﻲ ﺍﻟﺸﻌﺮ
ترجمه: گفت: و در حالت شعر مى‌آيد
ﺍﻟﺒَﻨﺎﻧَﺔ ﺑﺎﻟﻬﺎﺀ ﻟﻺﺻﺒﻊ ﺍﻟﻮﺍﺣﺪﺓ . ﺍﻟﺒَﻨَﺎﻥ : ﺃﻃﺮﺍﻑ ﺍﻻﺻﺎﺑﻊ ﻓﻲ ﺍﻟﻴﺪَﻳﻦ .
ترجمه: البنانه با هاء يعني يك انگشت و البنان يعنى كناره انگشتان در هر دو دست
ﺍﺑﻮ ﺍﺳﺤﺎﻕ ﺍﻟﺰﺟﺎﺝ  ﺩﺭ ﺷﺮﺡ ﺍﯾﻦ ﺁﯾﻪ ﺍﺯ ﻗﺮﺁﻥ ﻣﯽﮔﻮﯾﺪ :
ﻭﺍﺣﺪ ﺍﻟﺒَﻨﺎﻥِ ﺑَﻨَﺎﻧﺔٌ .(مفرد بنان ، بنانه است)
 ﻭ ﻣﻌﻨﺎﻩ ﻓﻲ ﻗﻮﻟـﻪ ﺗﻌﺎﻟﻰ : ﻭَ ﺍﺿْﺮِﺑُﻮﺍ ﻣِﻨْﻬُﻢْ ﻛُﻞَّ ﺑَﻨَﺎﻥٍ، ﺍﻷﺻﺎﺑﻊ ﻭ ﻏﻴﺮﻫﺎ ﻣﻦ ﺟﻤﻴﻊ ﺍﻷﻋﻀﺎﺀ .
ترجمه: معنى ايه اين است كه تمام انگشتان و اعضاى بدنشان را بزنيد
ﻭ ﻗﻮﻟﻪ ﻋﺰ ﻭﺟﻞ : ﻓﺎﺿﺮﺑﻮﺍ ﻓﻮﻕ ﺍﻻﻋﻨﺎﻕ ﻭﺍﺿﺮﺑﻮﺍ ﻣﻨﻬﻢ ﻛﻞ ﺑﻨﺎﻥ . ﺍﻟﺒﻨﺎﻥ هنا ﺟﻤﻴﻊ ﺃﻋﻀﺎﺀ ﺍﻟﺒﺪﻥ ﻭ ﻣﻌﻨﺎﻩ ﻫﻨﺎ ﺍﻻﺻﺎﺑﻊ ﻭﻏﻴﺮﻫﺎ ﻣﻦ ﺟﻤﻴﻊ ﺍﻷﺍﻋﻀﺎﺀ
ترجمه: در اينجا منظور از بنان كل اعضاى بدن و معناى ديگر آن تمام انگشتان و كل اعضا بدن است .
ﻫﻤﺎﻧﮕﻮﻧﻪ ﮐﻪ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﻣﯽﻧﻤﺎﺋﯿﺪ، “ﺑﻨﺎﻥ” ﮐﻪ ﺟﻤﻊ “ﺑﻨﺎﻧﻪ ” ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ ﺩﺭ ﺯﺑﺎﻥ ﻋﺮﺑﯽ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﯽ ﺍﻧﮕﺸﺖ ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﮐﻪ ﭘﯿﺮﺍﻣﻮﻥ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ، ﺁﻣﺪﻩ. ﺩﺭ ﺑﺮﺧﯽ ﺍﺯ ﺟﺎﻫﺎ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﯽ ﻣﻔﺎﺻﻞ ﺩﺳﺖ ﻭ ﭘﺎ ﻧﯿﺰ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ :
ﻭ ﺍﻣﺎ ﻗﻮﻟﻪ: (ﻭﺍﺿﺮﺑﻮﺍ ﻣﻨﻬﻢ ﻛﻞ ﺑﻨﺎﻥ ﻭ ﺑﺰﻧﯿﺪ ﻫﻤﻪﯼ (ﺑﻨﺪﻫﺎﯼ  ﺍﻧﮕﺸﺘﺸﺎﻥ) ،
ﻓﺎﻥ ﻣﻌﻨﺎﻩ: ﻭﺍﺿﺮﺑﻮﺍ ﺍﻳﻬﺎ ﺍﻟﻤﺆﻣﻨﻮﻥ ﻣﻦ ﻋﺪﻭﻛﻢ ﻛﻞ ﻃﺮﻑ ﻭ ﻣﻔﺼﻞ ﻣﻦ ﺃﻃﺮﺍﻑ ﺃﻳﺪﻳﻬﻢ ﻭﺃﺭﺟﻠﻬﻢ .
ترجمه: اى مومنان بندهاى دست و پا و مفاصل دشمنانتان را بزنيد
 ﭘﺲ ﻣﻌﻨﯽ “ﺑﻨﺎﻥ” ﺑﻪ ﻫﯿﭻ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻧﻤﯽﺗﻮﺍﻧﺪ ﺍﺛﺮ ﺍﻧﮕﺸﺖ ﺑﺎﺷﺪ، ﺟﺎﯼ ﺗﻌﺠﺐ ﺍﯾﻨﺠﺎﺳﺖ ﮐﻪ ﺁﻗﺎﯾﺎﻥ ﻣﻔﺴﺮ، ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﻪ ﺩﺭﻭﻍ ﻣﻌﻨﯽ ﺍﯾﻦ ﻭﺍﮊﻩ ﺭﺍ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﺩﺍﺩﻩﺍﻧﺪ، ﺑﻠﮑﻪ ﻣﻔﻬﻮﻡ ﻣﻨﺤﺼﺮ ﺑﻪ ﻓﺮﺩ ﺑﻮﺩﻥ ﺍﺛﺮ ﺍﻧﮕﺸﺖ ﺭﺍ ﻧﯿﺰ ﺍﺯ ﺩﻝ ﺁﻥ ﺍﺳﺘﺨﺮﺍﺝ ﻧﻤﻮﺩﻩﺍﻧﺪ!!
ﻇﺎﻫﺮﺍ ﺍﺯ ﺩﯾﺪ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺍﻟﻠﻪ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﻗﯿﺎﻣﺖ ﺍﺯ ﺭﻭﯼ ﺍﺛﺮ ﺍﻧﮕﺸﺖ ﻫﺮ ﻓﺮﺩ ﺗﺸﺨﯿﺺ ﻣﯽﺩﻫﺪ ﮐﻪ ﺍﻭ ﭼﻪ ﮐﺴﯽ ﺍﺳﺖ، ﻗﻄﻊ ﺑﻪ ﯾﻘﯿﻦ ﺍﮔﺮ ﺩﺭ ﺁﯾﻨﺪﻩ ﺗﺸخيص ﺍﺯ ﺭﺍﻩ ﺍﺛﺮ ﺍﻧﮕﺸﺖ ﺭﻭﺷﯽ ﻗﺪﯾﻤﯽ ﺟﻠﻮﻩ ﻧﻤﺎﯾﺪ ﻭ ﺭﻭﺵﻫﺎﯼ ﻋﻠﻤﯽﺗﺮﯼ ﺟﺎﯾﮕﺰﯾﻦ ﺁﻥ ﺷﻮﺩ، ﺍﺣﺘﻤﺎﻻ ﺑﻪ ﺁﯾﻪﯼ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺁﯾﻪ ﺍﺳﺘﻨﺎﺩ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﮐﺮﺩ ﺁﻧﺠﺎ ﮐﻪ ﻣﯽﮔﻮﯾﺪ ﻣﺎ ﺍﺳﺘﺨﻮﺍﻧﻬﺎﯼ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺟﻤﻊ ﺁﻭﺭﯼ
ﺧﻮﺍهيم ﮐﺮﺩ : ﺃَﻳَﺤْﺴَﺐُ ﺍﻟْﺈِﻧﺴَﺎﻥُ ﺃَﻟَّﻦ ﻧَﺠْﻤَﻊَ ﻋِﻈَﺎﻣَﻪُ (ﻗﯿﺎﻣﻪ/ ۳ )
ترجمه:  ﺁﻳﺎ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﮔﻤﺎﻥ ﺩﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﺍﺳﺘﺨﻮﺍﻧﻬﺎﯾﺶ ﺭﺍ ﮔﺮﺩﺁﻭﺭﯼ ﻧﻤﯽﮐﻨﯿﻢ
 در اينجا خلاصه ای از تاريخچه استفاده از اثر انگشت در ميان مردمان قديم را بررسی می‌كنيم.
ﻫﻔﺖﻫﺰﺍﺭ ﺳﺎﻝ ﭘﯿﺶﺍﺯ ﻣﯿﻼﺩ ﻣﺴﯿﺢ، ﮐﻮﺯﻩ ﮔﺮﺍﻥ ﭼﯿﻨﯽ ﺍﺯ ﺍﺛﺮ ﺍﻧﮕﺸﺖ ﺷﺼﺖ ﺧﻮﺩ ﺟﻬﺖ ﻣﺸﺨﺺ ﻧﻤﻮﺩﻥ ﮐﻮﺯﻩﻫﺎ ﻭ ﺁﺛﺎﺭﺷﺎﻥ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﯽﮐﺮﺩﻧﺪ .
ﺗﺎﺭﯾﺦﻧﮕﺎﺭ ﻭ ﭘﺰﺷﮏ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﺭﺷﯿﺪﺍﻟﺪﯾﻦ ﻓﻀﻞ ﺍﻟﻠﻪ ﻫﻤﺪﺍﻧﯽ ﺩﺭ ﮐﺘﺎﺏ ﺟﺎﻣﻊ ﺍﻟﺘﻮﺍﺭﯾﺦ ﺑﯿﺎﻥ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﭼﯿﻨﯽﻫﺎ ﺍﺯ ﺍﺛﺮ ﺍﻧﮕﺸﺖ ﺑﺮﺍﯼ ﺗﺸﺨﯿﺺ ﻫﻮﯾﺖ ﻫﻢ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﯽ‌ﮐﺮﺩﻩﺍﻧﺪ.
ﻭﯼ ﺩﺭ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺫﮐﺮ ﻣﯽﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﺗﺠﺮﺑﻪ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﺛﺮ ﺍﻧﮕﺸﺖ ﺩﻭ ﻧﻔﺮ ﮐﺎﻣﻼً ﺷﺒﯿﻪ ﻫﻢ ﻧﯿﺴﺖ. ﮐﺘﺎﺑﻬﺎ ﻭ ﻣﺘﻮﻥ ﯾﺎﻓﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺩﺭ ﮐﺎﻭﺷﻬﺎﯼ ﺑﺎﺳﺘﺎﻧﯽ ﭼﯿﻦ، ﻋﻤﺪﺗﺎً ﺩﺍﺭﺍﯼ ﻣﻬﺮﯼ ﺳﻔﺎﻟﯿﻨﻪ ﻣﻨﻘﺶ ﺑﻪ ﺍﺛﺮ ﺍنگشت ﭘﺪﯾﺪﺁﻭﺭﻧﺪﻩ ﮐﺘﺎﺏ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.
ﺩﺭ ﻫﺰﺍﺭﻩ ﺩﻭﻡ ﭘﯿﺶﺍﺯ ﻣﯿﻼﺩ ﻧﯿﺰ ﺩﺭ ﮐﺎﻭﺵﻫﺎﯼ ﺑﺎﺑﻞ٬ ﺑﻪ ﻟﻮﺡﻫﺎﯼ ﮔﻠﯽ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﺛﺒﺖ ﺍﺛﺮ ﺍﻧﮕﺸﺖ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ .
ﺑﺎ ﺍﺑﺪﺍﻉ ﮐﺎﻏﺬ ﻭ ﺍﺑﺮﯾﺸﻢ ﺩﺭ ﭼﯿﻦ، ﻗﺮﺍﺭﺩﺍﺩﻫﺎﯼ ﺭﺳﻤﯽ ﺑﺎ ﻓﺸﺮﺩﻥ ﺩﺳﺖ ﺑﺮ ﺭﻭﯼ ﺍﺳﻨﺎﺩ ﻣﻬﺮ ﻣﯽﮔﺮﺩﯾﺪ .۸۵۰ ﺳﺎﻝ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﻣﯿﻼﺩ ﯾﮏ ﺑﺎﺯﺭﮔﺎﻥ ﻋﺮﺏ ﺑﺎ ﻧﺎﻡ ﺍﺑﻮ ﺯﯾﺪ ﺣﺴﻦ ﺷﺎﻫﺪ ﺭﺳﻤﯿﺖ ﯾﺎﻓﺘﻦ ﺍﺳﻨﺎﺩ ﻭﺍﻣﻬﺎ ﺩﺭ ﭼﯿﻦ ﺑﻮﺩﻩﺍﺳﺖ.
ﺗﺎ ﺳﺎﻝ ۷۰۲ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﻣﯿﻼﺩ، ﮊﺍﭘﻨﯽﻫﺎ ﻧﯿﺰ ﺍﺯ ﺭﻭﺵ ﭼﯿﻨﯽﻫﺎ ﺑﺮﺍﯼ ﺭﺳﻤﯿﺖ ﺑﺨﺸﯿﺪﻥ ﺑﻪ ﺍﺳﻨﺎﺩ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﯽﮐﺮﺩﻧﺪ. ﮔﺮﭼﻪ ﺍﺣﺘﻤﺎﻻً ﻣﺮﺩﻡ ﺩﺭ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺑﺎﺳﺘﺎﻥ نمی‌دانستند ﮐﻪ ﺍﺛﺮ ﺍﻧﮕﺸﺖ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﺪ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻣﻨﺤﺼﺮﺑﻪﻓﺮﺩ ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﻧﻤﺎﯾﺪ، ﺍﻣﺎ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﺣﻤﻮﺭﺍﺑﯽ، ﮐﺴﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺩﺳﺘﮕﯿﺮ ﻣﯽﺷﺪﻧﺪ ﺍﻧﮕﺸﺖ ﻧﮕﺎﺭﯼ ﻣﯽﺷﺪﻧﺪ.
ﺭﺷﯿﺪ ﺍﻟﺪﯾﻦ ﻫﻤﺪﺍﻧﯽ، ﻃﺒﯿﺐ ﺑﺮﺟﺴﺘﻪ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﺩﺭ ﮐﺘﺎﺏ ﺟﺎﻣﻊ ﺍﻟﺘﻮﺍﺭﯾﺦ ﺑﻪ ﺭﺳﻢ ﭼﯿﻨﯽﻫﺎ ﺩﺭ ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺍﺯ ﻃﺮﯾﻖ ﺍﺛﺮ ﺍﻧﮕﺸﺖ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ ﺗﻮﺿﯿﺢ ﺩﺍﺩﻩﺍﺳﺖ ﮐﻪ ” ﺷﻮﺍﻫﺪ ﻭ ﺗﺠﺮﺑﯿﺎﺕ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﯽﺩﻫﺪ ﮐﻪ ﻫﯿﭻ ﺩﻭ ﻧﻔﺮﯼ ﺍﺛﺮ ﺍﻧﮕﺸﺖ ﮐﺎﻣﻼً ﯾﮑﺴﺎﻥ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ.” ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺯﻣﺎﻥ ﺩﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻧﯿﺰ ﺍﺯ ﺍﺛﺮ ﺍﻧﮕﺸﺖ ﺷﺼﺖ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﻬﺮ ﻧﻤﻮﺩﻥ ﺍﺳﻨﺎﺩ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﯽﮐﺮﺩﻧﺪ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﺮ ﺩﯾﻮﺍﺭ ﻣﻘﺒﺮﻩﻫﺎﯼ ﺑﺎﺳﺘﺎﻧﯽ ﻣﺼﺮ ﻭ ﯾﻮﻧﺎﻥ ﻧﯿﺰ ﺁﺛﺎﺭ ﺍﻧﮕﺸﺖ ﯾﺎﻓﺖ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ .
ﻣﻨﺎﺑﻊ :
Suspect Identities: A history of fingerprinting and criminal identification ، ۶۰–۶۱
www.ancientfingerprints.org/nr1_lo.pdf Åström, Paul; Eriksson, Sven A. (1980).
“Fingerprints and Archaeology”. Studies in Mediterranean Archaeology series (Göteborg, Sweden: Paul Åströms Förlag)
با دانستن اين تاريخچه در مورد اثر انگشت حتی اگر منظور قرآن اثر انگشت باشد نيز معجزه ای انجام نداده و معجزه تراشان را ناكام گذاشته است.
روحانيون با تغيير و تحريف آیات قرآن و خصوصا تفسيرهای غير واقعى و شيادانه به دنبال معجزه تراشی و انطباق آیات مبهم قرآن با علوم روز دنيا هستند و پس از كشف يا اعلام يك نظريه علمی با تردستی از دل بعضی از آیات قرآن مطالبی را منوط به همسویی قرآن با آن اكتشاف علمی، بيرون می‌كشند و به خورد مردم می‌دهند و می‌گويند كه قرآن ١٤٠٠ سال پيش به اين مورد اشاره كرده و اين اعجاز قرآن است !!
بايد ازين معجزه تراشان پرسيد: چرا در اين ١٤٠٠ سال یکی از شما حتى يك مورد از اين اكتشافات را اعلام نكرد و اين اكتشافات را به اسم خود مسلمانان و قران ثبت نكرد؟؟

6 thoughts on “رد ادعاى اعجاز اثر انگشت در قرآن

  1. بادرود.نهضت ترجمه های جدید ازقرآن چند دهه ای است که به راه افتاده ودرسالیان اخیر خیلی جدی ترهم شده است.این ترجمه ها دردوراستا حرکت می کنند یکی معجزه سازی برای قرآن ودیگری رفع برخی اتهامات ازقرآن ازقبیل خلاف علم جدید بودن بسیاری ازآیات وخلاف برخی بدیهیات اخلاقی بودن.مترجمان جدید که بسیاری از نکات علم جدید رافهمیدند طبق قاعده معما چوحل گشت آسان شود یاسعی می کنند طبق علوم جدید برای قرآن معجزه بتراشند یا اشتباهات وتناقضات علمی قرآن رادفع کنند.البته اینها تلاش مذبوحانه خواهد بود!

  2. در موضوع اثر انگشت اصلاً نکته علمی وجود ندارد که قرآن آن را کشف کرده باشد.
    اصولاً دو انسان در هیچ قسمت بدن شبیه به هم نیستند. مثلاً اثر دندان هر انسان هم منحصر به فرد است. یا هیچ دو نفری دارای لبهای کاملاً شبیه به هم نیستند.
    ولی نکته در اینجاست که یک قاتل اسلحه را با دندان نمیگیرد که اثر دندانش بر روی آن بماند. یا یک دزد با لبهایش قفل در را باز نمیکند که از اثر لب بتوانیم پیدایش کنیم.
    چون انسان وسیله ها را با دست میگیرد، اثر انگشتش بر آنها میماند و به همین دلیل از طریق آن اثر میتوان فرد خلافکار را شناسایی کرد.
    البته خیلی وقتها از اثر بزاق یا خون و همینطور از دستخط، امضا، یا صدای ضبط شده و سایر موارد هم متهم را پیدا میکنند. همه اینها هم برای هر شخص منحصر به فرد است.
    ظاهراً مسلمانان ساده لوح فکر میکنند نکته علمی خاصی در اثر انگشت نهفته که قرآن آن را از قبل کشف کرده بوده!

  3. نه تنها اثر انگشت که هیچ دو سلولی از دو انسان دقیقا یکسان نیست و به دلیل تفاوت در کد ژنتیکی هسته سلولها هیچ دو انسانی حتی دو قلوهای همسان هم دقیقا دارای یک کد ژنتیک یکسان نیستند. کلا هیچ اعضا و جوارح دو انسانی بااین تعریف یکسان نیست و قرآن هر عضو دیگر بدن رو هم نام ببرد در میان انسانها به دلیل ژنتیکش منحصر بفرد است و از این نظر فرقی بین انگشت و چشم و زبان نیست

Comments are closed.