خدای فراموشکار در قرآن

Print Friendly, PDF & Email

مسلمانان معتقدند که قرآن کتابی است که از سوی الله به محمد وحی شده و کلمات آن کلماتی است که الله یا همان خدای خالق هستی آنهارا برای هدایت بشر فرستاده.
همه ما میدانیم که اگر این جهان خالقی داشته باشد و این خالق خدا نامیده شود, این خالق باید فراتر از هر موجودی و دارای خصوصیاتی باشد که هیچ کدام از موجودات زنده با او برابری نکنند.

خدایی که توانسته باشد تمام این نظام هستی را خلق کرده باشد نمیتواند دروغ گو یا فریبکار باشد زیرا این خصوصیات از روی ضعف و ناکارامدی میباشد که نمیتواند در مورد خدا صادق باشد.
در مورد خصوصیات نامبرده که در قرآن برای خدا قائل شده در جایی دیگر به گفتگو مینشینیم اما در این متن میخواهیم به آیه ای از قرآن بپردازم که الله خود را فراموشکار مینامد و ادعا میکند که بعضی از آیات را فراموش میکرده است.
در سوره بقره(ماده گاو) آیه ۱۰۶ چنین آمده:
متن عربی: ما ننسخ من آیة أو ننسها نأت بخیر منها او مثلها.
ترجمه: هر آیه ای را نسخ کنیم یا آن را فراموش کنیم، بهتر از آن یا مانندش را می آوریم.
خوب همانطور که دیدید در این آیه الله اعتراف میکند که بعضی از آیات را به فراموشی میسپرده است.

جدای از اینکه این آیه با آیات دیگری از قرآن که دستورات الله را تغییر ناپذیر میداند, در تضاد میباشد, نکته دیگر این آیه فراموشکاری الله میباشد که او را از مقام خدایی به زیر میکشد و اثبات میکند که خدای مورد نظر آورنده قرآن خصوصیات انسانی داشته است و نسبت دادن آیات قرآن توسط محمد یا اطرافیانش دروغی بیش نیست و این کتاب با تمام ایراداتش نمیتواند از جانب خدای خالق باشد.

36 thoughts on “خدای فراموشکار در قرآن

  1. با سلام
    نمیدونم پیرو چه دینی و یا مرام ومسلکی هستی /اما از دلنوشته هات معلومه ادم پوچ ذهنی بیش نیستی
    چون قران کتابیست بس ژرف که هر ابلهی توان تفسیرش را ندارد/ تو همین قران به ادمهایی مثا تو
    اشاره شده که کوران و کران و لالند / البته الان فکر میکنی منهم از اون ادمای دو اتشه و اخوند پرستم
    اما من از اخوند متنفرم / همان اندازه از از ادمایی مثل تو که اگر به تاریخچه ی تولدت و زاده شدنت
    بیندازی چند پدری هستی حتما از مادرت بپرسی و ایشان صادق باشند بهت خواهد گفت که پدرت کیه
    اول برو مسائلو یاد بگیر بعد بیا خود نمایی کن

    1. خوب از ادبیاتتان پیداست که از چه دسته آدمهایی هستید. از اینکه به این شفافیت شخصیت خانوادگی خودتان را معرفی کردید باید از شما سپاسگزار بود.
      ما پدرمان را هم دیده ایم و هم میشناسیم ولی کسی که به صیغه اعتقاد دارد و آنرا صواب میداند باید به دنبال پدر محترمش بگردد.

  2. تو رو خدا بگو عربی بلدی اصلا؟
    دکتر بی سواد مگه مخاطبات الاغند که تو “ننسها” رو فراموش کردن “معنی میکنی؟”
    ننسها از ریشه ی انساء و به معنی به تأخیر انداختن است و نه فراموش کردن!
    باید میگفت ننسیها
    تا ترجمش کنی: فراموش کردن!،بی سواد ریشه فراموش کردن
    نسی میباشد نه انساء،
    ترجمه ی آیه این است:

  3. نرم افزار تفسیر نمونه

    ۞ مَا نَنسَخْ مِنْ آيَةٍ أَوْ نُنسِهَا نَأْتِ بِخَيْرٍ مِّنْهَا أَوْ مِثْلِهَا ۗ أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ

    هر (حکم و) آیه اى را نسخ کنیم، و یا (نسخ) آن را به تأخیر اندازیم، بهتر از آن، یا همانند آن را مى آوریم. آیا نمى دانستى که خداوند بر هر چیزى تواناست؟!
    اصن زبان عربی بلدی،اصن میدونی شأن نزول چیه؟این آیه در مورد چیه!؟
    تو رو خدا سواد نداری حرف نزن!خب اگه کسی اهل تحقیق باشه میره تفسیرشو میخونه ضایع میشی خب!
    ننسیها=فراموش کردن
    ننسها=به تأخیر انداختن
    بین این دو تا فرق نیست که تو اینطوری معنی کردی بی سواد!!؟

    1. دوست گرامی از وبسایت تدبر با این لینک معانی از خاطر بردن و فراموش کردن هم آورده شده است . مثل اینکه حضرات آیت الله و مراجع تقلید هم که عمری در ادبیات عرب بودن و تفسیر و شان نزول رو احتمالا از شما بهتر بلد هستند نفهمیدن ننسیها از چه ریشه ای هست
      http://tadabbor.org/?page=tadabbor&SOID=2&AYID=106

      آیت الله مشکینی
      هر نشانه ای را که زایل کنیم یا از خاطرها ببریم بهتر از آن یا مثل آن را می آوریم ( هر آیه قرآن ، یا حکم کلی ، یا وجود حجت ، یا علائم دیگر را برداریم جایگزین آن را می آوریم ) ، آیا ندانسته ای که خدا بر هر چیزی تواناست؟!

      آیت‌الله موسوی همدانی (ترجمه‌المیزان)
      ما هیچ آیه ای را نسخ نمی کنیم و از یادها نمی بریم مگر آنکه بهتر از آن و یا مثل آن را می آوریم مگر هنوز ندانسته ای که خدا بر هر چیزی قادر است

      استاد الهی قمشه‌ای
      هر چه از آیات قرآن را نسخ کنیم یا حکم آن را از خاطرها بریم ( و متروک سازیم ) بهتر از آن یا مانند آن بیاوریم. آیا نمی دانی که خدا بر هر چیز قادر است؟

      استاد مهدی فولادوند
      هر حکمی را نسخ کنیم ، یا آن را به [ دست ] فراموشی بسپاریم ، بهتر از آن ، یا مانندش را می آوریم مگر ندانستی که خدا بر هر کاری تواناست؟.

      محمد به روز سعدآباد
      هر حکمى را نسخ کنیم یا آن را به [دست] فراموشى بسپاریم بهتر از آن یا مانندش را مى‏آوریم مگر ندانستى که خدا بر هر کارى تواناست

  4. و اما ایراد بعدیت!
    یه سؤال:این آیه پس از چه واقعه ای نازل شده و در مورد چه چیز میباشد؟این اسمش شأن نزول میباشد!
    مثلا من میگویم آیه ای نسخ شده است!
    تو نمی پرسی کدام آیه؟
    و نتیجه میگیری تمام آیات نسخ شده است!!!
    این آیه بعد از تغییر قبله نازل شده و بیان میکند که تغییر قبله از بیت المقدس به کعبه برای شما بهتر است کما اینکه در این روزگار این سخن با وجود اسرائيل تأیید میشود!
    از یک حکم جزئی نتیجه ی کلی میگیری!؟

    1. اقای عربی بلد جناب فولادوند و الهه قمشه ای و سراج واژه ننسها را به فراموشی سپردن ترجمه کرده. نکنه تو بهتر از اینا حالیت میشه؟

  5. درود بر دوست عزیز جناب …
    فرمودین ننسها ابدا به معنای فراموشی نیست درسته؟
    اما جنابان (سراج،فولادوند،حلبی،مجتوبی،معزی،الهی قمیشی و…) دقیقا به فراموشی سپردن معنا کرده اند
    برای مشاهده اینجا کلیک کنید
    https://zandiq.com/surah-002-ayah-0106/

    1. جالب بود. پس به قول جناب … این مفسرینی که نام بردید یا الاغند یا اصلاً عربی بلد نبودند!

      1. جالب است که بدانید کسانی که دست به ترجمه این متون در این ۱۴۰۰ سال زده اند هم عربی بلد هستند و هم اکثر انها شاید عرب هم باشند و هم بعضی وقتها درست و نادرست ترجمه کرده اند با این حال به گمان بنده همه انها مانند یک الاغ هستند اگر معنی الاغ بودن کودن یا نداشتن فهم باشد. اگر فهم داشته باشید علت را خود در یابید . ما چراغ را روشن و این شما هستید که میبایست راه را پیدا کنید.

  6. عزیزعقل گرا:
    ترجمهی یک متن عربی باید با توجه به ریشه ی آن صورت گیرد و رشیه و اصل کلمه بسیار مهم است!
    در هر ترجمه ای امکان اشتباه وجود دارد برای همین است که ترجمه ی قرآن بسیار سخت میشود چرا که باید به ریشه ی تک تک کلمات دقت شود و اگر ایراد گیرندگان محترم بدون توجه به این اصل از ترجمه های ضعیف ایراد میگیرند!به کامنت اولم توجه کنید توضیح دادم!!

    1. دوست عزیز جناب مسعود
      در کامنت قبلی ترجمه ای را آورده اید که جدای اینکه کاملا غلط است, معنای کل آیه را هم تحریف کرده است.
      در هیچ جای این آیه نامی از معجزه نیامده بلکه در مورد آیات نسخ شده حرف زده شده است. بعد در ادامه فرموده اید که خدا باعث فراموش شدن این حکم میشود نه آنکه خود حکم را فراموش کند!!
      سپس فرمودید که ترجمه باید با توجه به ریشه آن صورت بگیرد!!

      از این کامنتهای شما چنین برداشت میشود که تاکنون نه زبان عربی را میدانید و نه حتی کوچکترین تحقیقی در این زمینه داشته اید. ولی شگفت اینجاست که چگونه به خودتان اجازه داده اید در مورد چیزی که دانشش را ندارد به این راحتی نظر بدهید.

      در آیه فعل ننسها آمده که ضمیر اول شخص جمع در میان صیغه های افعال عربی است.
      ریشه این فعل مصدر ن س ی میباشد که به معنای فراموش کردن است و با توجه به ضمیر مورد استفاده ترجمه صحیح آن میشود فراموش کنیم.
      ما ننسخ من آیة أو ننسها نأت بخیر منها او مثلها.
      ترجمه کلمه به کلمه :
      ما ننسخ : نسخ نمیکنیم – من آیه : آیه ای را – او ننسها : یا فراموش کنیم – نات بخیر منها : بهتر از آن را می آوریم – او مثلها : یا شبیه آن را
      خوب حالا با توجه به ادعای قرآن که میگوید کلام خداست که به محمد وحی شده, درمییابیم که این آیات را خدا نقل کرده و ایشان در این آیات اشاره کرده که بعضی از آیات را فراموش میکرده …..
      سوال ما نیز همین بود که مگر خدا هم فراموشکار میشود ؟؟؟
      در ضمن دلیل متفاوت بودن ترجمه ها نیز به همین مساله برمیگردد که مترجمین تمام تلاش خود را میکنند که ایرادات قرآن را برطرف کنند و با تغییر و تحریف ترجمه آیات, خوانندگان را فریب دهند.
      برای اطلاع شما دوست جوانم هم این نکته ضروری است که اگر در این آیه میخواست بگوید که ترک میکنیم حتما از فعل نترک استفاده میکرد که از ریشه ت ر ک و به معنای ترک کردن است.
      لطف بفرمایید و در این مورد تحقیق بفرمایید تا به حقیقت برسید, تمام دوستانی که در اینجا کامنت گذاشته اند در مخالفت شما, همه روزی مانند شما به این دین و کتاب اعتقاد داشته اند و با تحقیق به این حقیقت پی برده اند که در آفریدن این کتاب هیچ نیروی الهی دست نداشته و کاملا توسط انسانها نگاشته شده است.

  7. هرگاه معجزه‌اي را نسخ كنيم، يا باعث فراموشي آن شويم، معجزه‌اي بهتر و يا دست کم مانند آن را مي ‌آوريم. آيا شما اين حقيقت را تشخيص نمي ‌دهيد كه خداست قادر مطلق؟
    رفیق تو این ترجمه ها خداباعث فراموش شدن این حکم میشود نه آنکه خود آن حکم را فراموش کند!این صفت برای خدا نیست برای مخاطب آیه است!!

    1. حالا بالاخره فراموشی یا به تعویق افتادن . مثل اینکه نظرتون عوض شد رو فراموشی رفتین .منتها این بار آیه رو هم که مثل آب خوردن معجزه ترجمه کردید. آیا این که خدا یه آیه بده و بعد اون رو از ذهنها بفراموشونه به نظرتون نقص نیست؟ این کار ناقص بشر هست که باید پاک بشه و دوباره عین اون و یا بهتر از اون آورده بشه نه قادر متعال 🙂

  8. تا زمانی که مردم کودن خذعبلات یک عرب بی سواد و شیاد رو راهنمای زندگیشون می کنند اوضاعمون روز به روز بدتر از این خواهد شد…

  9. متاسفانه کتاب دستنوشته قران، کتابی بسیار ضعیف و سست، با پیکربندی ناقصه. هر کوششی برای دفاع از این کتاب بیهوده است.

  10. سلام داداچای گلم!داداچ عقل گرا لطفا خودت یه نگا به این ترجمه ها که لینکشو گذاشتی بکن!هرکدومشون یه سازی میززند!بعدشم این اسما که گذاشتی چیکاره اند!؟
    چرا معنا کردنشون باهم اینقدر متفاوته؟مگه همشون یه متن رو ترجمه نمیکنند؟پس چرا اینقدر متفاوت؟چون که بعضی از این ترجمه ها دقیق نیستند و سازنده ی این سایت که لینکشو گذاشتی اومده ترجمه های درست و غلط رو یه جا جمع کرده!داداش تازه همشون میگند فراموش بگردانیم نه اینکه فراموش کنیم خدا باعث فراموش شدن این احکام است کما اینکه قبله بودن بیت المقدس فراموش شده است!

    1. درود بر شما masood جان
      فرمودین این افراد که نام بردم کی هستند
      اینها مترجمان بزرگ شیعه ایران هستند
      و میخاستم به اون فرد بگم اگه ترجمه دکتر م.روشنگر غلطه و ایشون به عمد اشتباه ترجمه کرده اند پس چرا مترجم های خودشون هم همین حرف رو میزنند!!؟
      گفتین چرا اینقدر اختلاف دارن توی ترجمه!
      بله درسته
      ترجمه این افراد اختلاف اساسی داره دیگه وای به حال تفسیرشون
      که ۱۸۰درجه اختلاف نظر دارن و هر کس ساز خودش رو میزنه
      جالبه قران گفته:قران رو ساده و روشن بیان کردیم که پند گیرید!
      و معجزه تراشان میگن قران بلاغت در حد اعجاز داره!!!
      بلاغت ینی فصیح روشن و گویا
      اگه واقعا اینطوره پس چرا اینهمه اختلاف نظر دارن با هم!
      یک قانون باید اینقدر واضح و روشن باشه که کسی نتونه هرجور دلش خاست تفسیر کنه
      قران که حکم قانون الهی رو داره نباید با مطرح کردن محکم و متشابهات،ناسخ و منسوخ اینقدر قران رو مبهم بیان میکرد که علما اینقدر اختلاف نظر داشته باشن
      و عملا دین اسلام بالای هفتاد فرقه تبدیل شده و هرکس میگه تفسیر من درسته و بقیه اشتباهه!!

  11. دوستان من بهتون پیشنهاد میکنم تو این سایت مسخره وقتتون نگیرد. سوره آل عمران آیه ۷ جواب همه این ها رو داده . دکتر روشنفکر با این طرز تفکر با خر ودیگر حیوانات فرق نمیکنی به نظر خودت آیا مطمئن مطمئن هستی که خدای وجود نداره یا حدس گمان میزنی وقتی کاملا ثابت کردی بیا اینا رو بنویس به قول قرآن ما انتظار میکشیم شما هم انتظار .ما امید به آینده داریم شما به نابودی . خطم کلام مردم برید اول قرآن بخونید بعدش اینا رو بخونید اون وقت قضاوت کنید.

    1. دوست عزیز
      اولا از اینکه به این زیبایی شخصیت خانوادگی و تربیت خودتان را نشان دادید از شما سپاسگذارم.
      دوما ما از همه دوستانی که به مطالب ما نقد دارند درخواست کرده ایم که با دلایل مستند نقدشان را بنویسند که ما هم پاسخ بدهیم.
      اما بر هر انسان عاقل و دانایی این مساله تعریف شده هست که انسان وقتی در مقابل یک استدلال قوی و مستند قرار میگیرد اولین کاری که میکند از کوره درمیرود و شروع به بیان مطالب بیربط و یا حتی فحاشی میکند.
      در مورد دوستان مذهبی این امر بسیار رایج هست که شخص نقد کننده را بیسواد یا مزدور یا بدتر از همه حرامزاده خطاب کرده و به خانواده وی توهین میکنند.
      شما هم از این قاعده مستثنی نیستید, و به علت اینکه میزان آگاهی و سودتان در هد مطالب سایت نیست دهان به فحاشی و اهانت گشوده اید که این خود بهترین دلیل بر تایید مطالب ما میباشد.
      امیدوارم روزی به آن درجه از رشد عقلی و شعور اجتمایی برسید که به جای توهین, با تحقیق پاسخ مناسبی برای نقد های کسی که از دین و اعتقادات شما انتقاد میکند بر بیایید.
      خرد یارتان

  12. ببخشید. منظوری نداشتم. شما بجای که بری سوره آل عمران آیه ۷ بخونی .پیله کردی روی فحاشی . در این مورد ببخشید .ولی قبول داری حیوانات دین ندارن

    1. دوست عزیز
      اولا آیه ۷ سوره ال عمران در مورد آیات محکم و متشابه میباشد و ربطی به آیات و سوره هایی از این دست ندارد.

      دوما در همان آیه ۷ سوره ال عمران گفته شده که آیات متشابه آیاتی هستند که تفسیر و تاویل آنهارا فقط الله میداند.

      خوب حالا بگذارید نگاهی به این آیه بیندازیم, در کل قرآن در ۱۶ آیه تاکید صریح شده به اینکه آیات قرآن هم آسان و هم روشن و گویا میباشند و این آیه در تضاد با آن آیات میباشد که این خو تناقضی بزرگ در قرآن است.
      سپس گفته شده که تفسیر و تاویل آیات متشابه فقط نزد خداست, و این یعنی اعتراف به اینکه قسمتی از قرآن آکنده از آیات گنگ و نامفهوم است که فقط خود الله میداند معنایش چیست, و همه ما میدانیم چیزی که گنگ و نامفهوم باشد نمیتواند راهنما و راهگشا باشد و این نیز بر خلاف ادعای خود قرآن در آیه ۲ سوره بقره میباشد و این نیز یک تناقض دیگر است.
      از سویی دیگر اگر مساله به همین سادگی بود که شما فرمودید, علمای بزرگ مسلمان علم مبهمات قرآن را به وجود نمی آوردند و میگفتند که خود قرآن پاسخ داده است.
      حال سوال من از شما دوست نازنین این است که به نظر شما کتابی که پر از این دست تناقضات و ایرادات است میتواند نوشته خدا برای هدایت بشر باشد ؟؟
      و اصولا وقتی این خدا یک مطلبی را مینویسد که فقط خودش تفسیر آن را بداند, به درد کجای ما انسانها میخورد ؟؟؟
      از شما دعوت میکنم به جای پرخاش به نویسنده مطالب سایت و یا تکرار مطالب سایت های روحانیون کمی بیطرفانه مطالعه کنید تا به حقیقت برسید. همه ما روزی مانند شما بودیم و با این اعتقادات بزرگ شدیم ولی هرکدام در مرحله ای از زندگیمان راه تحقیق پیش گرفتیم و جهل و خرافات و دروغ را از زندگیمان دور ریختیم.
      تفاوت ما و شما در این است که من و همفکران من روزی در جایگاه شما به عنوان یک معتقد بوده ایم و شمارا درک میکنیم ولی شما هیچ گاه در جایگاه فکری ما نبوده اید و شرایط فکری مارا درک نمیکنید.

      در ادامه فرمایشاتتان نوشته اید که حیوانات دین ندارند.
      بله خوشبختانه حیوانات دین و مذهب ندارند و به خاطر دین و اعتقادات همدیگر را نمیکشند و سر همدیگر را نمیبرند. آنها تابع قانون طبیعت هستند و با صلح و آرامش در کنار همدیگر زندگی میکنند و تنها نیاز به ادامه حیات است که آنها را مجبور به شکار کردن میکند و البته آن هم حیوانات گوشت خوار.
      یکی دیگر از بزرگترین مشکلاتی که انسانهای مذهبی دارند این است که خود را به خاطر انسان بودن از باقی موجودات زنده برتر میدانند و برای خود این حق را قائل میشوند که به محدوده آنها تجاوز کنند یا آنها را آزار بدهند. در صورتی که انسانها هم طبق قانون کلی طبیعت یکی از همین جانداران هستند که به علت رشد عقلی در تکامل میتوانند کارهایی انجام دهند که خیلی از جانداران دیگر قادر به انجام آن نیستند و البته خیلی کارها هم نمیتوانند بکنند که باقی جانداران به راحتی قدر به انجام آن هستند. پس این شعار انسان اشرف مخلوقات است را که بسیار کودکانه میباشد را تکرار نکنید زیرا در خیلی از کارها و رفتارها حیوانات بسیار برتریهای زیادتری به انسانها دارند مخصوصا در حوزه همنوع دوستی ……

      خرد یارتان

  13. فقط جوابت خلاصه بده اینقدر نپیچون یک خط کافی هه .من درس های که مدرسه بهم میده رو حال ندارم بخونم. تو اینقدر مینویسی چ جوری انتظار داری بخونم

    1. نیازی به گفتن این حرف نبود دوست گرامی
      شما اگر اهل مطالعه و تحقیق بودید اکنون نه دنباله رو آخوند بودید و نه اینگونه به منتقدین فحاشی میکردید. توصیه من به شما این هست که روزانه ۱۰ دقیقه را زمان برای مطالعه بگذارید و در مورد مطالبی که در این سایت نوشته شده تحقیق کنید. مطمئن باشد که شما هم با تحقیق مانند خیلی از دوستان دیگر پی به حقایق خواهید برد و از جهل و تاریکی نجات خواهید یافت.

    2. lofan bas konid vaghaan cm haton bi mani va chert hast bezarid chahar nafar ye harf dorost bezanand va ma ye chizi yad begirim….kheili az ma dar shak va moallagh hastim va in shak va nadastan haghighat va be yaghin naresidan azabeman midahad….inja nayamadim ke charandiyate shoma ra bekhanim….agar savad va elme harf zadan nadarid lotfan shoore saket shodan dashte bashid

  14. یچیز دیگه .تو کانال تلگرام و بعضی جاها تو سایتت به محمد .خمینی . جماعت آخوند و… بی احترامی میکنی و فحش میدی . بعد به من میگی فحش دادم .
    قبول داری اگه من بیام از شما حمایت کنم وبه این شخصیتا فحش بدم شما بهم چیزی نمگید ازمن استقبال هم میکنی میگی خوشحالم که از این خرافات فاصله گرفتی. چطوره که بی احترامی های شما فحش نیست بی احترامی های ما فحش هست.

    1. دوست عزیز

      ما در هیچ متن یا مقاله ای به محمد و یا بزرگان دین اسلام اهانتی نکرده ایم.
      اگر منظور شما از اهانت همان بیان حقیقت هست و یا نقل مطالب تاریخی و روایی, شما میتوانید این ایراد را بر نویسنده آن مطالب بگیرید و نه ما که فقط نقل قول میکنیم.
      اما در مورد آخوندها شرایط فرق میکند. اینکه ما آخوند ها را دزد یا فاسد یا نادان خطاب میکنیم بدون دلیل و مدرک نیست و برای تمامی این ادعا ها هزاران دلیل و مدرک وجود دارد. درضمن شما به کسانی که وطنمان را به خاک سیاه نشانده اند و فقر و فلاکت و جهل را برای ما به ارمغان آورده اند, چه میکنید ؟؟ آیا آنها را با ادب و احترام مورد خطاب قرار میدهید ؟؟

  15. دکتر اون جای که گفتی انسان اشرف مخلوقات است بسیار کودکانه است .???☺??? یعنی ما اشرف مخلوقات نیستم پس چرا هرچیزی رو زمین هست میتونیم به دست بیارم و زیر سلطه ی ماست
    شما رو نمیدنم ولی من به عنوان یک انسان اشرف مخلوقات هستم .

    1. البته این هم بگم که ما قدرت اختیار داریم ولی حیوانات ندارن وهرکاری از روی غریزه انجام میدن. واین نظریه شما رو در مورد این که انسان اشرف مخلوقات است بسیار کودکانه است رو رد میکنه. چه فکری کردی اینو گفتی

      1. درود شعبون جان
        در پاسخ به این حرفتون که:ما اتخیار داریم اما حیوانات نذارن
        این کلیپ پاسخی کامل داده شده است
        لطفا کلیپ رو ببینید و بهم پاسخ بدین
        منتظر جوابت هستم شعبان جان
        https://www.youtube.com/watch?v=f1_g85bG-_g

    2. شعبون جان
      انسان فقط مغز قوی تری داره ولی از بقیه لحاظ از تمام حیوانات پایین تر و ضعیف تر هست
      مثلا انسان نمیتونه پرواز کنه
      نمیتونه با سرعت بقیه حیوانات شنا کنه
      اقدرت بدنی ما خیلی از حیوانات دیگه مثل خرش و شیر کمتره
      انسان حتی نمیتونه وجود خطر رو سریع تشخیص بده
      انسان در جنگل نمیتونه دوام بیاره از بس ضعیفه
      اما ما بواسطه مغر نسبتا قوی تر خودمان تونستیم اون نقص هامونو جبران کنیم
      فقط و فقط با مغز!
      ول

  16. ای دکتر ای مغز متفکر ای فیلسوف ای خدای جدید من ای فرعون ای تفسیر کننده ای کسی که هرچیزی بگم یجوری تفسیرش میکنی جواب براش پیدا میکنی مثلا (اون جای که ازت پرسیدم آیا حیوانات دین دارند وجواب که در موردش دادی) درود بر تو خواهشن به این سوالم هم جواب بده چرا پیله کردی رو دین اسلام چرا نمیری یه سایت دیگه بزنی و مسیحیت ویهودیت بودای زردشتی و… نقد کنی و همینطور که ما رو نجات دادی این بد بخت ها رو نجات بدی .

  17. در ضمن من آدمی نیستم که دنبال مطالب سایت های روحانیا باشم و سالی یکبار اگه اتفاقی پای منبر بیشنم و وقتی هم میشنم کلم تو گوشی هست ولی دنبال حرف حقم .

    1. درود به تو که دنبال حقی
      اما انصافا اگه دنبالشی
      کلیپ هایی که میدم رو میری ببینی؟
      یا رد میشی؟
      اگه رد میشی ینی دنبال سرکوب ما هستی و دنبال حق نیستی.

Comments are closed.