علامه مجلسى و ثقة الاسلام كلينى به ترتيب در كتب بحارالانوار و كافى رواياتى را در مورد بيعت گرفتن زوركى از على و جيغ و فريادهاى فاطمه در ميان مردان را ذکر کرده اند. در اين نوشتار هر دو روايت را از زير نظر ميگذرانيم.
روايت اول از كتاب بحارالأنوار – ط دارالاحیاء التراث جلد: ۴۳ صفحه: ۴۷ و همچنين در كتاب بحارالانوار دو جلدی صفحه ۴۱ تا ۴۳ چاپ اعلمی بیروت لبنان
متن عربى روايت: أبوجعفر الطوسي في اختيار الرجال ، عن أبي عبدالله ، وعن سلمان الفارسي أنه لما استخرج أمير المؤمنين من منزله خرجت فاطمة حتى انتهت إلى القبر فقالت : خلوا عن ابن عمي فو الذي بعث محمدا بالحق لئن لم تخلوا عنه لانشرن شعري ولاضعن قميص رسول الله على رأسي ولاصرخن إلى الله فما ناقة صالح بأكرم على الله من ولدي ، قال سلمان : فرأيت والله أساس حيطان المسجد تقلعت من أسفلها حتى لو أراد رجل أن ينفذ من تحتها نفذ ، فدنوت منها وقلت : يا سيدتي ومولاتي إن الله تبارك وتعالى بعث أباك رحمة فلا تكوني نقمة فرجعت الحيطان حتى سطعت الغبرة من أسفلها ، فدخلت في خياشيمنا.
خلاصه ترجمه: زمانی که حضرت علی را بردند که از وى بیعت بگیرند، حضرت زهرا از منزلش خارج شد و نزد قبر پیامبر رفت و گفت : عموزاده ام را رها کنید، قسم به خدایی که محمد را به حق به نبوت رساند اگر چنین نکنید موهایم را پریشان می کنم و پيراهن پدرم را برسرم مى گيرم و جيغ ميكشم ….
روايت دوم از كتاب الكافي– ط الاسلامية جلد: ۸ صفحه: ۲۳۸
متن عربى روايت: عن ابی هاشم قال لما اخرج بعلي (عليه السلام) خرجت فاطمة (عليها السلام) واضعة قميص رسول الله على رأسها آخذة بيدي إبنيها فقالت: مالي ومالك يا أبا بكر تريد أن تؤتم ابني وترملني من زوجي والله لولا أن تكون سيئة لنشرت شعري ولصرخت إلى ربي، فقال رجل من القوم: ما تريد إلى هذا ثم أخذت بيده فانطلقت به.
ترجمه: ابوهاشم میگوید : هنگامی که علی را از خانه بیرون بردند حضرت فاطمه نیز به دنبال او بیرون آمد در حالی که پیراهن رسول خدا را روی سر گذاشته بود و دست حسن و حسین را در دست داشت و می گفت : مرا با تو چه کار ای ابابکر؟ میخواهی بچه هایم را یتیم کنی و مرا بیوه ؟ ولله قسم اگر بد نبود موهایم را پریشان می کردم و به سوى خدا جيغ ميكشيدم.
مردی از میان جمعیت گفت: ازین کار چه مقصودی داری ؟ سپس فاطمه دست علی را گرفت و از مسجد بیرون آمد.
سایر منابع اين روايت:
١-بحارالانوار ج ۲۸ صفحات ٢٠٦-٢٢٨-٢٥٢
٢-الاختصاص از شیخ مفید ص ۱۸۶
٣-الاحتجاج از شیخ طبرسی ص ۸۶
٤-تفسیر العیاشی ج ۲ ص ۶۷
٥-المسترشد از محمد بن جریر رستم طبری شیعی ص ۳۸۱ و ۳۸۲
٦-مناقب آل ابی طالب از ابن شهر آشوب ج ۳ ص ۱۱۸
٧-فاطمه الزهرا ام سبطین از شیخ سلمان هادی آل طعمه ص ۱۲۸
١-بحارالانوار ج ۲۸ صفحات ٢٠٦-٢٢٨-٢٥٢
٢-الاختصاص از شیخ مفید ص ۱۸۶
٣-الاحتجاج از شیخ طبرسی ص ۸۶
٤-تفسیر العیاشی ج ۲ ص ۶۷
٥-المسترشد از محمد بن جریر رستم طبری شیعی ص ۳۸۱ و ۳۸۲
٦-مناقب آل ابی طالب از ابن شهر آشوب ج ۳ ص ۱۱۸
٧-فاطمه الزهرا ام سبطین از شیخ سلمان هادی آل طعمه ص ۱۲۸
حالا با خواندن چنين رواياتى اين سئوال به ذهن خواننده خطور میكند كه آیا چنین خانمى ميتواند معصوم و سرور و الگوى زنان دنيا باشد؟؟؟ پس ادعاى حجاب و عفت و …. كه مسلمانان بر منابر فرياد میزنند، از روى چيست؟؟
آیا چنین برخوردی و جيغ زدن و پریشان کردن مو توسط فاطمه نشان از بیحیایی نیست؟؟
اگر من بگویم اگر بد نبود تورا مثل سگ می کشتم باید تیتر بزنی قتل در لس انجلس؟
نه عزیز دلم.
اما فاطمه تهدید کرده به پریشان کردن مو و پاره کردن گریبان و یقه.
چه کسی بیان کرده ؟؟؟ فاطمه گفته است که ازش با نام برترین انسان و زن یاد می شود و آن را با حیا و نجیب و…. بیان کردند.
عزیزم اگر یک زن دیگر چنین حرفا و رفتارهایی داشته باشد من میگویم بی حیاست. چه برسه به کسی که ادعا میشود برترین زن تاریخ بشریت از گشته تا آینده است.
پاینده باشید
حالا داستان و نصفه نقل كرديد و نصفه هم ترجمه ولى او جملات آخر كه خودتون گذاشته بوديد واقعا مسخره بود،،، يعنى چى،، يعنى ادم نجيب بايد وايسه بيان شوهرش و از خونه به زور ببرن؟ نميتونه ادم نجيب صبرش سر اومده باشه و فرياد بكشه،، در ضمن اين كارها و حرفها نياز به شناخت روحيات و رفتار اعراب داره،،،، jصرفناينگونه گريه و زارى مخصوص زنان باديه نشين بوده،،،،، با ادرس اشتباهى دادن چيزى درست نميشه، ممنون
خخخخ
چرا دروغ میگی؟؟؟
به صورت کامل نقل شده و منابعش کاملا درسته و اسکن هم داده.
تحدی می کنم ۱ موردش را بیار که اشتباه نقل شده.
حالا خوبه اسکن کتب هم هست. وقتی اسکن هست شرم نمی کنی دروغ بگی؟؟؟ منتظرتم اگر مردی ۱ موردش را بیار که اشتباههههههههههههههههه
با سواد خان! گفتی یک مورد از اشتباهت بیاریم؟
نوشته لأصرخن الی الله، این رو ترجمه کردید: جیغ می کشم. 🙂
بابا یه مقدار مطالعه در زبان عربی داشته باشی، بد نیست. این کنایه از نفرین هست مانند لأدعون علیک که دعای منفی یا همان نفرینه.
بعدشم، اگر با نفرین کردن در میان جامعه عرب آشنا باشی، موها رو پریشان می کنند و یقه رو چاک می زنند و سپس نفرین می کنند، رسمی که در برخی فرهنگهای دیگه هم دیده میشه، و این چه ربطی به کشف حجاب داره، خب فاطمه در خانه اش این کار رو می کنه با سواد!
مثلا وقتی شما جسارتا میروی دستشویی و برای کسی تعریف میکنی که من شلوارمو پایین کشیدم، ینی جلوی چندین نفر این کار رو کردی؟!!
بابا خیلی باحالین شما 🙂
ادامه بده، سرگرم میشیم. 🙂
جناب آقای شوخ
اگر شما خودتان با زبان عربی آشنا بودید اینطور اشتباه نمینوشتید
اتفاقا لأدعون علیک میشود تورا نفرین میکنم. ولی واژه لأصرخن الی الله ارتباطی به نفرین کردن نداره و ترجمه آن میشود آنچنان فریاد میکشم که صدایم به خدا هم برسد. در واقع کنایه از بلند جیغ زدن است.
درضمن وقتی شما مذهبیها وقتی پاسخی برای نقدی ندارید استعداد ژانگولر بازیتون گل میکنه و شاخه های درختان را گز میکنید. فرهنگ آخوند روباه صفت در شما تنها تاثیری که گذاشته همین یکی است.
میگوید اگر بد نبود این کا را میکردم . یعنی بد است و کشف حجاب نکرد