قرآن و ادعایی نادرست

Print Friendly, PDF & Email

قرآن ادعا می کند همه چیز در آن آمده, که این مطلب یکی از اشتباهات فاحش قرآن است زیرا همه چیز نمی تواند در هزاران کتاب بیاید چه رسد فقط در یک کتاب.
در اینجا به آیاتی اشاره میکنیم که ادعا می کند همه چیز در قرآن امده است:
سوره یوسف: ما کان حدیثا یفتری ولکن تصدیق الذی بین یدیه و تفصیل کل شی و هدی و رحمه لقوم یومنون (۱۱۱)
ترجمه: (قرآن ) سخنی نیست که به دروغ ساخته شده باشد بلکه تصدیق آنچه است که پیش از آن بوده و تفصیل هر چیزی است و برای مردمی که ایمان می آورند رهنمود و رحمتی است.

سوره نحل: و نزلنا علیک الکتاب تبیانا لکل شی و هدی و رحمه و بشری للمسلمین (۸۹)
ترجمه: و این کتاب را که بیانگر هر چیزی است و برای مسلمانان رهنمود و رحمت و بشارتگری است، بر تو نازل کردیم.

نقد این آیات:
در اشتباه و غلط بودن این ادعای قرآن شکی نیست چون همه چیز در هزاران کتاب نمی گنجد، چه برسه به یک کتاب.
این ادعای قرآن ماله کشان مذهبی یا همان مفسران را سخت به دردسر و چالش انداخته، برای همین بعضی از انان ادعا کرده اند که منظور از همه چیز داشتن، همه چیز لازم برای هدایت بشر به سوی الله میباشد.
اما این ادعای آنان چندین اشکال دارد:
۱- مگر الله نمی توانست بگوید قرآن همه چیز لازم برای هدایت بشر را دارد.؟ به کار بردن همه چیز یعنی همه چیز به صورت عام چه معنایی داشت؟؟
۲- این تفسیر مفسران و ماله کشان نمی تواند صحیح باشد زیرا با دو آیه ی قبل منطبق نیست و جور در نمیاد. چون هر دو آیه به دنبال همه چیز، هدایت را مطرح کردند یعنی قرآن شامل همه چیز هست و شامل هدایت هم است. یعنی هدایت متفاوت از همه چیز است.

در ضمن باید عرض کنم که با بررسی دقیق قرآن مشاهده می کنید که قرآن حتی همه چیز لازم برای هدایت بشر را هم ندارد مثلا قرآن هیچ استدلال معتبری بر وجود خدا و نبوت محمد و معاد و وحی ندارد و بعضا با ترس و تهديد به آتش انسان را از پيگيری و تفكر در اين زمينه برحذر داشته است.
پس میتوان نتیجه گرفته که این ادعای قرآن یک ادعای غلط و بیهوده میباشد و جایگاه این کتاب را حتی از یک کتاب زمینی و بشری پایین تر می آورد چه برسد به اینکه آنرا خدایی دانست.

3 thoughts on “قرآن و ادعایی نادرست

  1. یاوه گویی قرآن در این مورد دیگر به اوج خودش رسیده. یک فرد بی خبر از دنیا فکر نمی کرده که جهان درجا نخواهد زد و بشر آینده پیشرفتهای چشمگیر خواهد داشت. جالب اینکه نه تنها در قرآن همه چیز نیامده بلکه بالعکس بسیاری از چیزهایی هم که در قرآن به عنوان علوم و تاریخ آمده اشتباهات اساسی علمی و تاریخی دارند. بنابراین محمد فکر کرده با آوردن قرآن دیگر شاهکار کرده و روی دست آن چیزی نخواهد بود که بشر به آن برسد و یا به آن احتیاج داشته باشد اما در قرآن نیامده باشد. در ادامه آیات و روایاتی مطرح می شود که هیچکدام محدودیتی برای آن چیزی که در قرآن است قایل نیستند و بالعکس همه تایید می کنند که همه چیز در قرآن آمده است.
    این ادعای مهمل قرآن در چندین آیه آن آمده است و همگی متفق بر این است که همه چیز در این کتاب آمده است
    غیر از آیه ۸۹ سوره نحل که ذکر شد

    سوره انعام آیه ۳۸ می گوید
    وَمَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الأَرْضِ وَلا طَائِرٍ يَطِيرُ بِجَنَاحَيْهِ إِلا أُمَمٌ أَمْثَالُكُمْ مَا فَرَّطْنَا فِي الْكِتَابِ مِنْ شَيْءٍ ثُمَّ إِلَى رَبِّهِمْ يُحْشَرُونَ (۳۸)
    و هیچ جنبنده ای در زمین و نه پرنده ای که با دو بال خود پرواز می کند نیست مگر اینکه امت هایی همانند شمایند. ما چیزی را در کتاب خود فروگذار نکرده ایم سپس همگی به سوی پروردگار خود گردآوری می شوند. غیر از این که امت پلانکتونها که جنبندگانی در اقیانوس هستند آیا امتی شبیه ما هستند یا نه ؟ که خودش تفاسیر درازی واسش صورت گرفته. در اینجا هم اشاره میکنه که در کتاب همه چیز آورده شده.
    هر چند مفسرین زور زدن که بگن این کتاب هر چیزی هست جز کتاب قرآن. مثلا کتاب آفرینش، کتاب زندگی، کتاب تکوین و …

    سوره نحل آیه ۶۴ : وَمَا أَنْزَلْنَا عَلَیكَ الْكِتَابَ إِلَّا لِتُبَینَ لَهُمُ الَّذِی اخْتَلَفُوا فِیهِ وَ هُدًى وَرَحْمَةً لِقَوْمٍ یؤْمِنُونَ
    ما کتاب را بر تو نازل نکردیم مگر برای اینکه آنچه را در آن اختلاف دارند، برای آنها روشن کنی؛ و (این قرآن) مایه هدایت و رحمت است برای قومی که ایمان می‌آورند! )النحل/۶۴(

    در آخر آیه ۵۹ سوره انعام می گوید
    لا رَطْبٍ وَ لا يابِسٍ إِلاَّ في‏ کِتابٍ مُبينٍ
    هیچ خشک و تری نیست مگر اینکه در کتابی روشن است. خیلی ها گفتن این کتاب روشن همان قرآنه نام دیگر قرآن کتاب مبین است.

    اما غیر از آیات قرآن روایاتی محکم در شیعه مبنی بر همین نظر وجود دارد که تایید می کنند همه امور و شئون زندگی انسانها و کلیه علوم و فنون و خلاصه به تعبیر قرآن کل شی یعنی همه چیز در قرآن آمده است مثلا

    از محمد ابن باقر امام پنجم شیعیان در کتاب نورالثقلین، ج ۲، ص ۷۴. و در کتاب اصول کافی، کلینی، ج ۱، ص ۵۹ نقل شده که ان الله تبارک و تعالی لم یدع شیئا تحتاج الیه الامة الا نزّله فی کتابه و بیّنه لرسوله یعنی (خداوند هیچ چیزی را که مسلمانان به آن محتاج باشند، فروگذار نکرده است مگر آنکه آنها را در قرآن، نازل فرمود و برای پیامبر بیان کرده است) که دلالت می کند همه علوم و بلکه همه چیزهای مورد نیاز مسلمانان در قرآن وجود دارد

    علی ابن موسی امام هشتم شیعیان نیز طبق روایتی که سند آن درکتاب الجدید فی التفسیر القرآن، شیخ محمد سبزواری، ج ۳، ص ۲۹ آمده ادعا می کند که خداوند پیامبرش را قبض روح نفرمود، مگر آن که دینش را کامل ساخت . و قرآن را بر او نازل فرمود که در آن تفصیل هر چیزی وجود دارد .

    از جعفر صادق نیز در کتاب اصول کافی، کلینی، ج ۱، ص ۵۹ روایت شده که : خداوند متعال هر چیزی را در قرآن بیان کرده است . به خدا سوگند، قرآن همه نیازمندی‏های مردم را آورده تا کسی نگوید کاش این موضوع در قرآن بود .

    علی ابن ابی طالب امام اول شیعیان نیز در نهج البلاغه، خطبه ۱۵۸ هم به همین امر اشاره مستقیم می کند و می گوید : آگاه باشید، دانستنی‏های گذشته و آینده تا روز قیامت در قرآن آمده است . . . .

    حال با توجه به این شواهد باید پرسید بسیاری از دانستنی های بشری در همه عرصه های معرفتی و علوم چگونه در قرآن آمده است و این ادعای کودکانه چرا مطرح شده است؟

  2. با سلام و احترام
    آنچه که شما بیان کرده اید صورت ناقصی از مسئله است. در همان آیات ابتدای قرآن آمده است که این کتاب برای هدایت است. آیه دوم سوره بقره چه می گوید: ذلک الکتاب لاریب فیه هدی للمتقین ( این کتاب که شکی در آن نیست برای هدایت متقین است) یعنی از ابتدا هدف و مقصد اصلی خود را بیان کرده است و آنچه که در آیات و سوره های بعد تحت عنوان« بیان همه چیز » مطرح گردیده در واقع منظور بیان همه چیز در ارتباط با آن هدف اصلی یعنی هدایت است و نه چیزی دیگر. بهتر است آیات قرآن را در ارتباط با هم تحلیل و بررسی کنید.
    با سپاس و احترام مجدد

    1. درود بر شما دوست گرامی

      لطف بفرمایید و کامنت قبلی جناب راستی را بخوانید.
      شما همه چیز را در ارتباط با هدایت تفسیر کرده اید ولی خود قرآن همه چیز را به روشنی بیان کرده.
      دقت بفرمایید:
      سوره انعام آیه ۳۸ می گوید
      وَمَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الأَرْضِ وَلا طَائِرٍ يَطِيرُ بِجَنَاحَيْهِ إِلا أُمَمٌ أَمْثَالُكُمْ مَا فَرَّطْنَا فِي الْكِتَابِ مِنْ شَيْءٍ ثُمَّ إِلَى رَبِّهِمْ يُحْشَرُونَ (۳۸)
      و هیچ جنبنده ای در زمین و نه پرنده ای که با دو بال خود پرواز می کند نیست مگر اینکه امت هایی همانند شمایند. ما چیزی را در کتاب خود فروگذار نکرده ایم سپس همگی به سوی پروردگار خود گردآوری می شوند.

      و این مثال را هم دقت بفرمایید :

      آیه ۵۹ سوره انعام می گوید
      لا رَطْبٍ وَ لا يابِسٍ إِلاَّ في‏ کِتابٍ مُبينٍ
      هیچ خشک و تری نیست مگر اینکه در کتابی روشن است. خیلی ها گفتن این کتاب روشن همان قرآنه نام دیگر قرآن کتاب مبین است.

      اما غیر از آیات قرآن روایاتی محکم در شیعه مبنی بر همین نظر وجود دارد که تایید می کنند همه امور و شئون زندگی انسانها و کلیه علوم و فنون و خلاصه به تعبیر قرآن کل شی یعنی همه چیز در قرآن آمده است مثلا

      از محمد ابن باقر امام پنجم شیعیان در کتاب نورالثقلین، ج ۲، ص ۷۴. و در کتاب اصول کافی، کلینی، ج ۱، ص ۵۹ نقل شده که ان الله تبارک و تعالی لم یدع شیئا تحتاج الیه الامة الا نزّله فی کتابه و بیّنه لرسوله یعنی (خداوند هیچ چیزی را که مسلمانان به آن محتاج باشند، فروگذار نکرده است مگر آنکه آنها را در قرآن، نازل فرمود و برای پیامبر بیان کرده است) که دلالت می کند همه علوم و بلکه همه چیزهای مورد نیاز مسلمانان در قرآن وجود دارد

      پس ادعای شما دوست گرامی با بیانات خود قرآن در تضاد کامل میباشد و منظور از همه چیز فقط هدایت نیست کما اینکه اگر هم بود باز هم ایراد در این بود که این همه چیز در مورد هدایت نیز کاملا ناقص میباشد.

Comments are closed.