علی و فاطمه, زن و شوهر رویایی یا …

Print Friendly, PDF & Email

به گوشه‌ای از تاريخ در مورد زندگی زناشویی علی و فاطمه نگاه می‌كنيم تا دروغ آخوندهای شيعه را افشا کنیم.

معنی نام فاطمه:

فاطمه وصفی است از مصدر فطم, و فطم در لغت عرب به معنی بریدن، قطع کردن و جدا شدن آمده‌است. این صیغه که بر وزن فاعل معنی مفعولی می‌دهد، به معنی بریده و جدا شده‌است و به بچه شتر ماده‌ای که از شیر مادر گرفته شده «فاطمه» می‌گویند.

عمر و ابوبکر خواستار ازدواج با فاطمه بودند، اما محمد پیشنهاد ازدواج آن‌ها را نپذیرفت و گفت که «امر او با خدا است». به اعتقاد برخی از محدثین علت اینکار, سن کم فاطمه در ان زمان بوده است.

علی به سبب فقرش جرأت پاپیش گذاشتن نداشت و این محمد بود که کار را بر علی آسان نمود. محمد به او گفت که علی صاحب زرهی است که اگر آن را بفروشد می‌تواند پول کافی برای مهر فاطمه تهیه نماید. علی با فروش زره و وسایلی دیگر و شتر یا میش حدود ۴۸۰ درهم فراهم نمود که مبلغ خیلی معمولی بود. به توصیه محمد یک سوم تا دو سوم مبلغ خرج عطریات شد و بقیه صرف خرید ضروریات منزل گردید. آنگاه محمد فاطمه را از قولی که به علی داده بود آگاه نمود. بگفته ابن سعد، فاطمه چیزی نگفت و محمد این را نشانه رضا دانست.

ملا محمد باقر مجلسی بزرگترين عالم شيعی در كتاب بحارالانوار خود در جلد ٤٣ به قول شيخ ابراهيم قمى كه او هم بزرگترين مفسر شيعی است در مورد خواستگاری علی از فاطمه و نظر فاطمه به علي چنين مينويسد :
هر كسی از فاطمه نزد محمد خواستگاری ميكرد ، محمد از وی روی برميگرداند چون نظر ايشان به علی بود و خواهان ازدواج علی و فاطمه بود .
محمد اين موضوع را با فاطمه در ميان گذاشت و فاطمه گفت:
پدر، اختيار من با توست ولی زنان قريش در مورد علی‌ابن‌ابی‌طالب ميگويند:
او مردی است شكم بزرگ، و دستهای بلند دارد.
بندهای استخوانش بزرگ است و سرش كچل است .
چشم‌های بزرگ دارد و دهانش هميشه به خنده باز است و از مال دنيا نسيبی ندارد.

شيخ ابراهيم قمى كه بزرگترين مفسر شيعی است, در کتاب ﺗﻔﺴﻴﺮ قمی ج۲ ص۳۳۶ آورده که:
آورده‌اند که وقتی رﺳﻮل اﷲ میﺧﻮاﺳﺖ ﻓﺎﻃﻤﻪ را ﺑﻪ ﻋﻘﺪ علی در ﺑﻴﺎورد ﻓﺎﻃﻤﻪ در ﮔﻮش ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﮔﻔﺖ: ای رﺳﻮل ﺧﺪا، ﺗﻮ ﺑﻪ آﻧﭽﻪ ﻣﺎ می ﺑﻴﻨﻴﻢ، ﺑﻴﻨﺎﺗﺮی اﻣﺎ زﻧﺎن ﻗﺮﻳﺶ ﮔﻔﺘﻪ‌اﻧـﺪ ﻛـﻪ او ﻣـﺮدی ﺷﻜﻢ ﮔﻨﺪه ﺑﺎ دستانی دراز وﺷﺎﻧﻪﻫﺎیی پهن و ﺳﺮی کچل و ﭼﺸﻤﺎنی درشت و لبی ﺧﻨـﺪان(خنده بیهوده) اﺳﺖ اﻣﺎ مال و منال ﻧﺪارد
اما مطابق همین منابع فاطمه اعتراض می‌کند و محمد مجبور می‌شود که دخترش را اینگونه راضی کند که علی کسی است که از فضل و خویشاوندی و اسلام او آگاهی دارد و او اولین کسی بوده‌ است که اسلام آورده‌ است.

دنیس صوفی روایت گلایه فاطمه در ازدواج با علی(و به دنبال آن بر شمردن صفات خوب علی از جانب محمد) را در زمره روایت‌های مناقشه برانگیزی می‌داند که مقصود آشکار آن استخراج مدح برای علی است. علی مسکنی نه چندان دور از محمد برای فاطمه ساخت. اما فاطمه خانه‌ای نزدیکتر به پدر از علی خواست و به همین سبب یکی از اهالی مدینه بنام حارثه ابن النعمان خانه خود را به زوج جوان بخشید.

زندگی زناشویی با علی

رابطه زناشویی علی و فاطمه رابطه ویژه‌ایبود و تک همسری علی تا پایان عمر فاطمه نشانه‌ای بر این امر است. منابع اهل سنّت این کنجکاوی را  که چرا علی تک همسری را در زندگی با فاطمه اختیار کرده با حدیثی توضیح می‌دهند که در آن علی از دختر ابو جهل خواستگاری می‌کند ولی پیامبر به او این اجازه را به این دلیل که باعث ناراحتی فاطمه می‌شود نمی‌دهد.

به نوشته ایرانیکا بنوهشام ابن المغربه از قبیله قریش به علی پیشنهاد کرد تا با یکی از دخترانش ازدواج نماید. علی پیشنهاد را رد نکرد ولی هنگامی که خبر به محمد رسید محمد به دفاع از فاطمه پرداخت و گفت «فاطمه پاره تن من است» و «هرکس فاطمه را بیازارد مرا آزرده‌است». به نظر می‌رسد که همزمان علی از جُوَیره، دختر ابوجهل، خواستگاری کرده‌ بود. در این هنگام محمد در بالای منبر اعلام کرد که او تنها در صورت طلاق دادن فاطمه می‌تواند با دختر ابوجهل ازدواج کند.

برخی از نویسندگان بزرگی مانند البلاذری در کتاب الانساب، ترمذی، بخاری در صحیح بخاری و یا احمد بن حنبل در کتاب مسند نقل می‌کنند که زندگی فاطمه با علی همراه با اختلافات و کشمکش‌هایی بین این زوج بود و رفتار علی با فاطمه همراه با «شدة» و «غلاظ» بوده‌ است. در این موارد فاطمه برای شکایت پیش محمد می‌رفت و در چندین مورد محمد مجبور به دخالت شد. به گفته ورنا کلم (منقول از طبقات ابن سعد)، فاطمه یک بار از درشتی کلام علی آزرده شد به پدرش برای میانجی گری رجوع کرد که در نتیجه آن علی سوگند یاد کرد دیگر کاری خلاف میل فاطمه انجام ندهد.

دنیس صوفی معتقد است در روایت‌های شکایت بردن فاطمه به پیامبر، از فاطمه به عنوان وسیله‌ای برای بالا بردن شأن علی استفاده شده‌ است. چرا که گلایه‌ها از علی مقدمه‌ای برای مدح علی می‌شوند. در واقع، هرگاه فاطمه مشکل و یا نگرانی در زندگی دارد، از تحسین علی برای آرام کردن او استفاده می‌شود. او با اشاره به اینکه صفات بر شمرده شده از علی در برخی از این احادیث مشابه صفاتی هستند که در احادیث مربوط به ازدواج برای متقاعد کردن فاطمه استفاده شده‌اند، این احادیث را صرفاً ابزاری روایی برای مدح علی می‌داند. به زعم او دلیل حذف نشدن این احادیث با وجود تعارض با دیگر احادیث شیعه که در آن از ازدواج علی و فاطمه با عنوان الهی یاد می‌شود همانا استفاده‌ای است که از این احادیث برای بالا بردن سیمای علی در دعوای شیعه و سنّی در مساله خلافت می‌شود.

گفته می‌شود یکی از تعابیر لقب ابوتراب(از القاب علی) این است که روزی پس از مجادله با فاطمه، علی بجای پاسخ به خشم فاطمه خاک بر سر خویش پاشانده‌ است. محمد با دیدن این صحنه علی را ابوتراب نامید.

همانطور كه ميبينيد و تاريخ شهادت ميدهد بر خلاف گفته آخوندهای شيعه زندگی علی و فاطمه رويايی و بدور از كشمكش نبوده بلكه با مشكل و دغدغه و دعوا و كتك كاری همراه بوده.

و اين خود بخوبی دروغ روحانيون شيعه در مورد معصوم بودن اين دو و رويایی بودن اين ازدواج برملا ميكند

متن بالا خلاصه‌ای از متون تاريخی ميباشد و برای مراجعه به شرح مفصل به منابع زير رجوع كنيد.

منابع :

  1. ترجمه جلد ۴۳ بحار الأنوار ترجمه نجفی، ص ١٨
  2. کتاب العین، ج ۳ ص ۱۴۰۴ و فرهنگ جامع نوین، ج ۲، ص ۱۱۹
  3. سید جعفر شهیدی، زندگانی فاطمهٔ زهرا علیهاالسلام، ص ۳۴.
  4. به نقل از ویکی‌پدیای عربی: أن الله سمّاها فاطمة لأنه فطمها ومحبیها عن النار: الصواعق المحرقة ۹۶
  5. به نقل از ویکی‌پدیای عربی: إنما سمیت فاطمة لأن الله فطمها ومحبیها عن النار: سنن الأقوال والأفعال الفصل الثانی فی فضائل اهل البیت مفصلاً فاطمة الزهرا
  6. به نقل از ویکی‌پدیای عربی: إن الله فطمها وولدها عن النار: ذخائر العقبی ۲۶
  7. AMIR-MOEZZI، Fatima i. IN HISTORY AND SHIʿITE HAGIOGRAPHY، ۴۰۰-۴۰۴.
  8. Jean Calmard, FĀṬEMAدانشنامه ایرانیکا, December 15, 1999.
  9. «فاطمه» ‎(انگلیسی)‎. دانشنامه بریتانیکا. بازبینی‌شده در ۸ مه ۲۰۰۸.
  10. دانشنامه انکارتا
  11. طبقات ابن سعد ج۳ ص.۲۰۲
  12. الغدیر علامهٔ امینی، ج ۶، صص ۳۳۴–۳۳۸
  13. تقی‌زاده داوری، محمود، تصویر حضرت محمد صلی الله علیه و آله و حضرت زهرا علیها السلام در دائرةالمعارف اسلام (ترجمه و نقد)، ص ۲۶۶
  14. شهیدی، جعفرزندگانی فاطمه زهرا. چاپ سی و پنجم. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ۱۳۷۹. صص ۸۸-۹۲.
  15. زندگانی حضرت زهرا نوشته سید جعفر شهیدی قابل دسترسی در ص ۱۹
  16. زندگانی حضرت زهرا نوشته سید جعفر شهیدی قابل دسترسی در ص ۱۶، ۱۹ و ۲١image

imageimage

image